Nu i dagarna var jag tvungen att skapa en restuppgift. Det är inget som jag är så “found of” om man säger så. Men hittade ingen annan lösning just nu i dessa stressiga lärare/elev tider. Nu känns det som att köra downHill utan broms, det rasslar bara på! Skapade denna i all hast, kanske kan det vara till nytta för någon annan som har det stressigare än jag.
Restuppgift – Reflektionsuppgift friluftsliv 2014
Kunskapskrav kopplade till området
Examination efter Isvak | Eleven kan översiktligt diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen | Eleven kan utförligt diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen | Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen |
Eleven diskuterar översiktligt friluftslivets betydelse hälsan. | Eleven diskuterar utförligt friluftslivets betydelse hälsan. | Eleven diskuterar utförligt och nyanserat friluftslivets betydelse hälsan. |
C2 Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
C5 Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
C6 Metoder och redskap för friluftsliv.
Läs detta innan du börjar;
- När du svarar på frågorna skall dina tankar och reflektioner vara kopplade till relevant fakta. Hänvisa till dina källor i texten och i en källförteckning i slutet på dokumentet.
- Det är väldigt viktigt att det framgår vad som är fakta och vad som är dina tankar/reflektioner.
- Fakta och litteratur hittar du på nätet och schoolsoft där jag och Ida laddat upp olika pdf´er.
Du har 4 dagar på dig att svara på nedanstående frågor;
Ingress: Det finns gott om forskning som visar på sambandet mellan natur och hälsa. Man blir både friskare och lugnare av att vara ute i naturen. Forskning visar till exempel att en vistelse i skogen sänker halten av mätbara stresshormoner i saliven och dessutom kan stärka immunförsvaret.
Fråga 1:
Beskriv så uttömande som möjligt vad spontan och riktad uppmärksamhet är!
Fråga 2:
Du skall beskriva en situation som du upplevt genom vistelse i naturen. (Du behöver inte befunnit dig i urskog). Denna upplevelse kan ex vara, sitta på sten inne i skogen i närheten där du bor. Alternativt ligger på en klippa vid en sjö. Plockar svamp. Beskriv det som hände/händer med dig fysiologiskt och psykologiska med den vistelsen.
Fråga 3: På vilket sätt påverkar friluftsliv inlärningsförmågan? (gör den det?)
Spara det färdiga dokumentet och döp det enligt följande modell förnman_efternamn_klass_IOH1 maila