För att nå målen för momentet ergonomi i årskurs 9 bör du lämna in följande uppgifter, skriftligt redovisade (läsligt) senast första lektionstillfället med idrott och hälsa efter sportlovet. Besvara/beskriv dina analyser på ett enkelt men utförligt vis på högst 3 eller 6 handskrivna sidor. Har du egna förslag på hur du kan nå målet för ergonomi i ämnet idrott och hälsa vore det jätteroligt att få diskutera dem och eventuellt komma överens om någon alternativ väg. Som stöd för ditt arbete finns bibliotekets befintliga litteratur, en del kopierade häften (kan bara läsas i biblioteket, ej lånas hem) och frågorna nedan som kan vara till hjälp.
Uppgifter. 1. Analysera och beskriv några av ditt hems mest frekvent använda rum utifrån följande ergonomiska perspektiv: * olika sittplatser * arbetsplatser * luft och temperatur * ljus- och ljudförhållanden
2. Välj en av följande platser på skolan för en ergonomisk analys och eventuella förbättringsförslag, både ur elev- och lärarperspektiv: * matsalen * No-salen * So-salen * Trä-/metallslöjdsalen
“Kvalitet framför kvantitet” Din lärare i Idrott och Hälsa Stödfrågor. Stående/Sittande.
Allmänt.
Miljöfaktorer.
|
Sök på sidan
Pedagogik
-
Senaste inläggen
- Hur mäter jag vilopuls med klocka och finger?
- Vad är Elevautonomi enligt AI!!
- Fystester, varför?-räkna ut puls (idrott och hälsa)
- Olika fysiologiska samt teoretiska tester du kan göra med eleverna.
- GY11 jämfört med GY25 idrott och hälsa 2
- Skillnaden mellan Gy11 & Gy25 ämnets syfte och centrala innehåll. (idrott och hälsa 1)
- Skillnaden mellan GY11 och GY25 syfte i idrott och hälsa 1
- Uppdaterade ämnesplaner GY-25-Idrott och hälsa
Inlägg
Meta