Styrketräningsupplägg

Under tio veckors tid har vi talat om styrketräning, teori, praktik, teori och åter igen praktik på gymmet. Det har nästan varit tråkigt tillslut att prata om hur, vad och
varför det går att träna på olika sätt samt varför. Vidare har de fått mycket
tid för att lägga upp ett träningsschema som skall vara levande, det skulle
sträcka sig över 10 veckor. De har fått prova maskiner på gymmet, vi har haft
funktionell träning, vi har haft gymgenomgångar, jag har funnits tillgänglig
hela tiden.

Deras träningsschema skulle vara levande, det skulle ha med sig sitt träningsschema i pappersform för att, 1. Jag ville se vad de hade tänkt sig just detta träningspass. 2.
Kunna ge en formativ bedömning 3. Ge dem möjligheten att utveckla sin träning. 4.
Försöka förklara för mig hur de har tänk och varför de gör det de gör. 5.
Möjlighet att kunna utvecklas till det bättre via det formativa samtalet.

Med det ovanstående så har 97% inte haft med sig träningsschemat. Ursäkten trots att
jag två ggr i veckan sagt att, ta med träningschemat. – Jag har det i huvudet!

–  O jag är en tankeläsare.

Nu börjar det att lida mot sitt slut och inlämningarna droppar in. Det som jag ville ha in är
träningsschemat och målet med deras träning utifrån nedanstående.

Mål                    

Vad du uppnå med sin träning? Tänk på att målet ska vara mätbart, tidsbestämt och
realistiskt. (Dvs om några veckor/månader ska du kunna utvärdera träningen och
se om det gett några resultat.) Tänk på att du kan ha flera mål med din
träning! (Utseende mål får ej vara huvudmål)

Hur ofta vill du träna         

Var realistisk! Sätt inte upp ett mål på fem pass i veckan om du inte kan hålla
det. Tänk på progressionen!

Vad vill du träna?

Vilken typ av träning vill du använda dig av?

Många väljer mellan fria vikter och maskiner. Maskiner gör att du kan lyfta
tyngre och att du därmed får en snabbare styrketillväxt MEN du övar inte in
koordination och funktionalitet. Risken finns därmed att när du börjar träna
med fria vikter kör du för tungt utan att ha tränat in tekniken tillräckligt
vilket leder till ökad skaderisk.

Det finns självklart andra alternativ än fria vikter och maskiner t ex kroppsbelastning utan eller med hjälp av andra redskap som t ex pilatesboll, chinsställningar etc. eller gruppträningsformer som bodypump, funktionell styrketräning, crossfit, cirkelträning osv.

Vilken typ av program

Hur du väljer att träna kommer också att bestämma vilka resultat du får. Grovt
skulle man kunna säga att det finns:

Det jag får in då är ett litet kort svar som nedan:

Jag vill uppnå med min träning att bli mer fysisk stark och att ha bättre kondition. Jag har nästan aldrig gymmat jag har inte utövat en idrott på ett tag, jag är inte så
välltränad som jag vill vara.

Jag har aldrig pressat min kropp jätte hårt det närmaste jag kan säga att jag har kommit är
att jag har klättrat. Men jag ska börja mjukt för att testa hur mycket jag
orkar så att jag få en känsla för hur mycket min kropp orkar. Jag ska ändvända
olika maskiner för att testa vilken som jag tränar rätt område. När jag känner
mig bekväm så ska jag repetera det så att jag kan öka min styrka.

Jag vill uppnå en fysiskt starkare nivå för att kunna uppnå mer. Jag har tänkt fokusera på
kondition och armar och ben. När det gäller det här så har jag tänkt ge allt på
gympalektionerna fast jag är inte så stark och att försöka bli mer uthållig
senare om jag tycker att det lönar sig så kommer jag att börja gå dit på
fritiden efter skolan eller när jag känner för det. Jag har tänkt lyfta så
mycket som min kropp orkar för att får mer muskelbyggnad för jag tycker jag
behöver det mest.

Är det bara jag som har det så här? Vet att det inte är så. Men efter att ha jobbat i tio
veckor så fattar de fortfarande inte. Att få frågan efter inlämningstiden, jag fattar inte riktigt vad jag skall skriva eller göra? Då pratar vi om en elev som ligger på den högre delen av betygsskalan. Tydlighet kan aldrig bli för tydligt. 🙂

Bedömnings matrisen
ser ut som nedan!

Kunskapskrav Styrketräning

Examinationsform E C A
* Aktivt deltagande på samtliga
lektioner, både lärarledda och egenplanerade. I detta område handlar det om
att kunna utföra olika typer av styrketräning med fokus på teknik, variation
och utveckling!
Du kan med goda rörelsekvaliteter
genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan
Du kan med säkerhet och med
goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den
kroppsliga förmågan.
Du kan med säkerhet och med
goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av
komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan.
*Aktivt deltagande på samtliga
egenplanerade lektioner. I detta område handlar det om att kunna bedöma sina
utvecklingsbehov och utföra olika typer av styrketräning med fokus på teknik,
variation och utveckling! * Planering av egen styrketräning 
Du kan bedöma dina egna utvecklingsbehov
i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja
områden och metoder för träning och ta ett aktivt ansvar för att genomföra
dessa
Du kan bedöma dina egna utvecklingsbehov
i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja
områden och metoder för regelbundenträning och ta ett aktivt ansvar för
att genomföra dessa
Du kan bedöma dina egna utvecklingsbehov
i fråga om kroppslig förmåga och med säkerhet välja områden och
metoder för regelbunden träning och ta ett aktivt ansvar för att
genomföra dessa. Dessutom kan Du anpassa sin träning till variationer i
förutsättningarna.
*Skriftligt prov Du kan med enkla omdömen
värdera resultatet av din träning.
Du kan
med nyanserade omdömen värdera resultatet av din träning.
Du kan med nyanserade omdömen
värdera resultatet av din träning i relation till träningsmetodernas
teorier.
*Skriftligt prov I samband med det beskriver Du
översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga
förmågan och hälsan.
 I samband med det kan
Du utförligt beskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för
den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller
förklaringar med koppling till relevanta teorier.
I samband med det kan Du utförligt
och nyanseratbeskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för den
kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar
med koppling till relevanta teorier.
*Skriftligt prov

 

Dessutom kan Du översiktligt diskutera  motion och idrott som sociala och
kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar
och kroppsideal framträder i träningsverksamheteroch samhället i övrigt.
Dessutom kan
Du utförligt diskutera motion och idrott som sociala och kulturella
fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal
framträder i träningsverksamheter och samhället i övrigt.
Dessutom kan Du utförligt och
nyanseratdiskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen ochutförligt
och nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i
träningsverksamheter och samhället i övrigt.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam