Hoppas att ni har haft en skön sommar med mycket ledighet. Själv har jag haft 4:a veckor. (ja, helt annat ämne). Har jobbat nu i snart två veckor och funderat mycket på den nya skolreformen. Hur gör jag för att det skall bli kvalitativt direkt kopplat med de centrala innehållet kopplat till examinationer, där prestationen beröms men även en utveckling prestationsmässigt hos den som inte var bra från början?
Många tankar har gått runt kring att, men jag tar de lektionerna som funkade på Idrott och hälsa A tidigare år. Ändrar lite kriterier, något annorlunda upplägg, sen är det klart. Eller jag kör coopertest, springer eleven på under 13, japp då har den betyget A.
Det är i min pedagogiska värld för tråkigt. Jag tänker att nu har jag chansen att vara annorlunda, utmana mig själv. Göra nya power points, ha nya examinationer, mest praktiska, hur gör jag då för att det skall fungera bra? Det är jobbigt, men det känns även skönt. När du byter partner så är det en helt ny start. Nya friska tag, eller hur? Det är samma här.
Kommer lägga upp en tanke som jag på hur HLR kan mätas och utföras. Sen har det blivit lite mer uppiffande hemsida tycker vi. Givetvis som tidigare tar vi emot förslag och lektioner som ni vill att vi skall dela med oss. Lägger upp allt nytt som arbetas fram.
Välkommen tillbaka till idrottslärare.se