Idrottslärare.se skriftliga omdömen

Har vid tidigare tillfällen pratat om elever som byter skola och de omdömena som jag erhållit från andra kollegor runt om i landet. Eftersom elever byter skola hit och dit så har det under mina år blivit ganska många olika omdömen. Men de har till majoriteten av gångerna varit för dåliga enligt min mening.

Många gånger har jag klistrat in kriterierna och bett om den tidigare läraren skall markera det som har gjort samt vad eleven har uppnått. Det har de inte mottagit på något vidare sätt. Jag kan givetvis utifrån många omdömen tänka mig, knåpa och fråga eleven om vad som har gjort på deras tidigare lektioner. Dock, det är väldigt tidskrävande. Vi har många elever  och det skall vara lätt att skriva ett omdöme, alternativt kanske bara markera på något sätt i ett dokument. Något som väldigt många skriver i sina omdömen är HUR eleven är. Denne är snäll, denne gillar detta och hit o dit. Det spelar ingen roll för mig. Jag vill lära känna eleven själv.

Skolinspektionen skriver om att 2 av 3 skolor skriver bristande omdömen. Vad är det så som skall vara med i ett omdöme?

Det grundar sig på en bedömning av elevens kunskapsutveckling och resultat i förhål- lande till de nationella målen. Ett skriftligt omdöme kan utformas på olika sätt. Utformningen bestäms av rektor på den enskilda skolan. Omdömet ska vara for- mulerat så att både eleven och vårdnadshavaren förstår innebörden. Om man väljer att använda sig någon typ av symboler eller markerar med ett kryss i en mall, är det viktigt att detta kompletteras av information som ges på ett mer nyanserat sätt, t.ex. med en beskrivande text. Omdömet ska inte utgå från elevens brister utan från vad eleven kan, men även tala om vad som ska utvecklas. Av omdömet bör framgå om en elev riskerar att inte nå den lägsta godtagbara nivån, mål att uppnå, i årskurs 3, 5 eller 9 (4, 6 och 10 i Specialskolan) eller om eleven av andra skäl behöver särskilt stöd. Då vid- tar processen med att skriva fram ett åtgärdsprogram enligt Skolverkets Allmänna råd och kommentarer Den in- dividuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen sidan 15:

Vidare har vi ett annat problem som finns med i många omdömen. Det med betygsomdömena som brukar oftast vara med i det skriftliga omdömet. Den tidigare regeln om att omdömen inte fick vara betygsliknande har tagits bort men det innebär inte att omdömena ska vara det. Det finns flera skillnader mellan ett betyg och ett skriftligt omdöme. Denna skillnad beskrivs t.ex. på sidan 5 i departementspromemorian En individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen:

Betygsliknande omdömen skiljer sig från betyg på ett flertal punkter. Betyg är en for- maliserad och standardiserad information till elev och föräldrar i ett nationellt system. Nationella kursplaner anger mål och vilka kunskaper eleverna ska utveckla. Betygs- kriterierna beskriver och preciserar de kun- skapskvaliteter som gäller för respektive betyg. Betygssättning är till sin karaktär summativ, d.v.s. en avslutad verksamhet värderas i efterhand.

Viktigt att notera är att ett skriftligt omdöme inte är nationellt standardiserat. Där skall jag försöka ta fram en mall som kan på ngt sätt underlätta för oss alla. Tar emot förslag om ni har ngt som fungerar väldigt bra för Er. Skicka det till kontakt@idrottslarare.se i så fall. Eftersom det ska utformas lokalt och att det därmed inte finns något krav på nationell likvärdighet kan jämförelser mellan bedöm- ningar av elevers resultat i olika skolor inte göras.

När man skriver ett skriftligt omdöme bör man tänka på att det ska vara informativt. Det räcker därför inte med att t.ex. säga att eleverna ligger på ett G+ eller är på väg mot ett VG eller att använda en symbol som till exempel en glad eller ledsen gubbe för att uppfylla för- ordningens krav på skriftliga omdömen. I de allmänna råden på sidan 8 sägs:

Ett skriftligt omdöme kan utformas som text eller som symboler som i några steg beskriver elevens kunskaper i förhållande till i förväg lokalt bestämda kunskapsnivåer och förmågor. Om ett omdöme utformas med hjälp av symboler eller med t.ex. kryss i en mall är det viktigt att omdömet kom- pletteras med en mer nyanserad beskriv- ning för att göra informationen om elevens kunskaper tydlig.

Detta innebär att det inte heller räcker med att sätta ett kryss i en ruta som t.ex. säger att eleven har ”ej ännu nått målen”, ”nått målen” eller ”nått målen med god marginal”. Sådana mer betygsliknande formuleringar bör kompletteras med en beskrivande bedömning för att kunna ge en vägledning till elev och vårdnadsha- vare var eleven befinner sig i sin utveckling i relation till målen. När det gäller formuleringar som eleven har nått målen bör man vara tydlig med vilka mål som då avses. Man bör även tänka på att betyg bygger på en värdering i efterhand, dvs. efter avslutad verksamhet medan ett skriftligt omdöme bygger på en beskrivande.

Hoppas att ni blev lite klokare, skall försöka ta fram ett bra dokument, men som nämnts ovan så är det rektorn på varje skola som skall ta fram ett samt att det inte finns några nationella riktlinjer.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Idrottslärare.se skriftliga omdömen

  1. Rickard Åström skriver:

    Bra om vi kan hjälpas åt att finna en struktur att följa. Jag skall scanna något omdöme som jag tycker varit hjälpsamt för mig och eleven när de kommit till min skola till den andress du hänvisar till. Jag har ungefär 60-70 elever varje läsår som kommer med ett omdöme (ibland får jag dem efter många telefonsamtal och epostande, 1-2 månader innan eleven skall vara klar med kursen, vilket inte är till särskilt stor hjälp för oss). Hoj!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam