Friluftslivs GY11 – Frågor/Svar?

När vi skall på ett teoretisk sätt mäta dessa kunskaper i friluftsliv kan det för många te sig att vara ganska svårt. Vad innebär de kriterierna egentligen? Vissa väljer att ha en inlämning andra prov. Frågan kan då ställas, hur gör du med en skrivning att få med så utförligt och nyanserat kopplat till relevant fakta? De har fått en teoretisk lektion med friluftsliv samt att de fått många instuderingsfrågor som de skall hitta svaren på. Sen har de fått ta med sig dessa instuderingsfrågor till själva provtillfället, samt att de har fått använda sig av internet under skrivningen. Det är ingen som lyckats uppnå A. Jag ställer mig många frågor. Tar de lite längre ner.

Hur skulle ett svar kunna se ut på de olika nivåerna tänker jag mig? Vad vill jag ha med i ett svar?

 

Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv som sociala och kulturella fenomen. (E)

Ett svar på E nivån skulle kunna vara: Människan kommer och har genom alla tider varit beroende naturen och är det fortfarande. I dagen samhälle så träffas en stor del av människorna för att bedriva friluftsliv, fast de kanske inte tänker på det. De åker, skidor, plockar svamp, fikar på stora gräsängar, paddlar kanot-kajak, promenerar i naturen osv. Det kulturella fenomenet kommer från våra förfäder och det jag nämnde om att vi härstammar och är beroende av naturen. (vad tror ni? Skulle det kunna vara ngt?)

Dessutom kan eleven utförligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. (C)

Ett svar på C nivån skulle kunna vara: Friluftsliv har vi bedrivit på många olika sätt beroende på vilket årtionde vi befunnit oss i. Dock har vi saker som vi gjorde för 100 år sedan, vilket vi även gör idag. Vi åker långfärds skridskor, vi går på tur, vi åker längdskidor, springer, joggar, klättring eller vandrar. Där har det utvecklas olika livsstilar i form av olika sätt att bedriva motion i natur. Om vi fokuserar endast på några av dem, så har arbetarklassen till en början sett att de kan tjäna pengar på dessa motionsutövande. Vilket har gjort att vi har VM i de ovannämnda motionssätten.  När svenskarna får frågan vad de skulle vilja ägna mer tid åt svarar de ofta ”att vara ute i naturen”. Trots det så är det färre och färre som bedriver någon form av friluftsliv i samhället. Många tycker det är bökigt att ta sig ut till skog och mark, det är smutsigt och äckligt tycker den gemene ungdomen. Men i Sverige har vi en lång tradition av att röra oss i skog och mark. Men den ärvda kunskapen håller på att försvinna som nämnt ovan. Lekplatser är mer hemtama för barn än skogsbacken bredvid. För barn, innan samhällets normer tar över, är det ingen konstigt att leka i skog. De gör inget annat på förskolan. Samtidigt visar forskning att barn mår bra av att röra sig i terräng som inte är så tillrättalagd. Kreativiteten ökar, styrka och rörlighet övas upp och leken blir mer avslappnad och rörlig. Det är även bevisat att det är mindre personer i arbetarklassen som bedriver friluftsliv jämfört med som är utbildade akademiskt vilket beskriver ganska klart hur våra kulturella samt sociala normer förs vidare. (Eller skulle denna var mer på en A-nivå? Kanske ställer jag för höga krav.)

Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv och motion som sociala och kulturella fenomen och utförligt samt nyanserat beskriva hur träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. Med koppling till relevanta teorier. (A)

Ett exempel skulle kunna var: Svara som på C-nivån kanske. Men här bygga ut någon aktivitet i lite större utsträckning för att diskutera mer nyanserat om friluftsliv och motion lite djupare. Skulle vi kunna ta fram, klättring-skidor? Är jag för snäv? Klippklättring som sport uppkom ur 1800-talets alpinisters önskan om att träna inför somrarnas äventyr. Sportens födelse brukar anses vara advokatens Haskett-Smiths solobestigningar av diverse berg. Till Sverige kom klättersporten på 1930-talet. Under 20- och 30-talen utvecklades den s k artificiella klättringen, dvs klättring där utrustningen används som stöd vid förflyttning och vila. Man började redan nu kunna skönja utvecklingen mot två olika typer av klippklättring. Å ena sidan den traditionella, där man lägger egna säkringar, och å andra sidan den borrbultsberoende sportklättringen. Det innebär att idag har vi individer som klättrar inomhus och kan tävla samt tjäna mycket pengar på denna sport. Dock är det inte friluftsliv i mina ögon. Dock är det ett socialt och ett kulturellt fenomen som uppstått.

Kanske är jag helt borta, men tar mer än gärna lite tankar om ni har lust att kommentera. Mycket text i detta inlägg. Men det tåls att fundera på, vad är det vi vill att eleven skall vissa på när den svara på våra frågor? För dessa kriterier är inte lätta att ge entydiga svar på, det är breda frågor. Då måste vi vara öppna för olika svar. Eller hur!?

Ni hittar det hos KGMAB

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Friluftsliv, GY11. Bokmärk permalänken.

2 svar på Friluftslivs GY11 – Frågor/Svar?

  1. Mr.T skriver:

    Hej!

    Jag tycker att det ser superambitiöst ut! Just sociala och kulturella fenomen tycker jag att du får med på ett bra sätt! Jag arbetar på liknande sätt; med instuderingsfrågor och sedan en examination. Däremot så inser jag att jag som lärare måste avsätta mer tid till denna del för att det ska ge något på ett djupare plan. (samt hitta mer ämnes/områdes adekvat litteratur). Jag har en inlämningsuppgift där de ska dels redogöra för olika begrepp och före en diskuterande text(gett spec. kriterer för just diskuterande) samt att de ska välja en aktivitet i friluftsliv och redogöra för historia och nutid SAMT säkerhet i utförandet. Den friluftslivsundervisning vi har möjlighet att bedriva är väldigt begränsad och därför skall de även redogöra för säkerhetsfaktorer både före (förberedelser) samt under utförandet.

    Detta fungerade okej. Dock upplever jag att uppgiften blir så stor och att prestationen av eleverna blir så väldigt varierande. Jag tänker på ditt upplägg och din resultatstandard. Den är väldigt akademiskt och skulle klara sig på universitet i viss mån, skulle dra ner kraven lite då “översiktligt” (och enkla omdömen som det heter i andra områden) anser jag vara lite “enklare” =)…

    Fortsättningsvis så undrar jag hur mycket tid du avsätter till området!?

    Mvh Mr.T

  2. Micke skriver:

    Hej Mr T!

    Tack för dina åsikter. Du har nog rätt där i aspekten, att jag har lite höga krav på vissa delar. Skall tänka över det en stund. 🙂 När det avser tid och hur resultaten var, så var de inte många som hade någon nämnvärt högre standard på sina svar. Dock hade jag lagt ner ca 7 timmar på det nämnda. Det var från första gången till de fick detta prov 6 månader senare. Så det var inte bästa utfallet, men jobbar vidare, får se om jag kan hitta ett annat tillvägagångssätt.

    //Micke

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam