Lärarlegitimation

I regeringens proposition vad anbelangar den nya skolreformen finns det en del andra aspekter som är intressanta. Några av dem har vi hört talas om innan. Det som är ganska intressant är den lärarlegitimation som vi pedagoger kommer att erhålla. Vilket är ett steg i rätt riktning för att försöka höja lärarstatusen.

Således tycker jag, att det finns några aspekter i propositionen som är värda att fundera över. Det står följande:

 ” Läraren eller förskolläraren ska för att kunna bli legitimerad också ha tjänstgjort minst ett läsår eller motsvarande på heltid med stöd av en mentor (introduktionsperiod). Introduktionsperioden ska i huvudsak omfatta undervisning och uppgifter som tillhör undervisningen, som svarar mot lärarens eller förskollärarens examen…. Endast legitimerade lärare ska, med ett par undantag, självständigt få sätta betyg. En lärare som inte är legitimerad ska sätta betyg tillsammans med en legitimerad lärare.”

Det innebär att jag skall sitta med en person och har ansvaret enligt lag att sätta betyg med någon som inte är behörig. Kommer det då också innebära att jag har mer ansvar på min arbetsplats och kommer få ett påslag på min lön? I slutändan är det väl ändock jag som har det yttersta ansvaret? Eller?

                      Vidare finns det också i propositionen att jag som utbildad pedagog skall vara mentor åt en som skall erhålla ett lärar legitimation. Vilket innebär att jag kommer bestämma ifall någon är lämplig som lärare efter ett halvår. Där lärosäten runt om i landet påtalar att det måste finnas utbildning för det samt att regeringen skall bidra med statliga medel så att det går att utföra. I min värld handlar det väl ändock om att vi har lärosäten som utbildar oss som pedagoger. Är det inte deras ansvar att se över lämplighetsgraden hos studenterna?

Problematiken med att OM jag skall bedöma ifall en annan lärare är lämplig eller inte kommer i slutändan göra en bedömning utifrån hur jag tycker att en lärare bör utför det pedagogiska. Att var opartiskt i ett sådant här sammanhang, tror jag är jävligt svårt. Men det är vad tänker.

                      De kostnader som kommer att uppstå är också en intressant aspekt. Givetvis kan vi räkna ut med kritan och arslet att en förändring av denna karaktär kommer innebära nya kostnader. En fråga är; kommer skolpengen att bli större för att kunna tackla dessa nya utgifter? En del kostnader kommer vara engångsavgifter, men vi har även återkommande utgifter. Var får skolsätena dessa pengar ifrån? Risken blir då annars att skolorna kommer göra det halvdant och alla fina dokument som skrivs kommer bli fler, vi arbetar på detta sätt, vi gör så här. Med andra ord, EN MASSA JÄVLA HIT OCH DIT.

På återskrivande!!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam