Nu har det gått en eller två veckor för oss lärare i skolan. Bara uppstarten kan vara stressande för många, planering, elevbyten, mentorskap och böcker som inte kommit. Alla skolor har sina saker att ta i tur med. Tänkte med detta inlägg försöka visa på att vi på gymnasiet och grundskolan behöver veta lite mer om varandras kriterieskal-a/centrala innehåll. Av utvecklande anledningar har jag det senaste året försökt att förstå vad som händer på grundskolan för att kunna se vad bör eleven kunna hos oss? Den gåtan går inte att lösa dessvärre, INTE om vi hittar ett arbete över gränsen som gör/bidrar till att vi får en förståelse för varandras kursplan!
Tänker nedan visa på hur det ser ut från grundskolan till gymnasiet. Kommer att ge några kommentarer, men inga längre utlägg. Kommer ta med de centrala innehållen och sedan kriterier för A-nivån för att visa på den skillnad som finns, men även att det finns en tanke/progression från grundskolan till gymnasiet.
Vill trycka på att jag tagit de betyg som jag tycker är kopplade till de centrala innehåll som först visas.
I min mening så tycker jag att de centrala innehållen har en bra röd tråd, de ligger i paritet med varandra. Dock vid själva A-nivån på betygen så blir det en stor skillnad enligt mitt perspektiv. Min spontana tanke är; hur lyckas ni kvalitativt att uppnå de krav på grundskolan och gymnasiet? Här måste vi enligt min mening börja dela med oss. Har skapat ett forum för detta. Hoppas ni vill bli meddlemmar och diskutera mer om betyg och bedömning. HÄR!