GY11 (Ämnets syfte)

I idrott och hälsa 1 så har vi, som i alla andra ämnen ett syfte, rubrik; Ämnes syfte. Enligt skolverket och de eminenta experterna, (inte inom idrott och hälsa), men ändock experter. Så skall ämnets syfte vara något som eleverna skall utveckla under kursens gång.

Beakta ordet skall, det innebär att de skall syftas att uppnå, sen om de inte gör det, då hängs du inte. Konstigt, ja, jag vet. Ändock så kommer detta stycka handla om det, vad det innebär mer konkret.

Det är relativt mycket text i ämnets syfte, så jag har valt att plocka ut begrepp och försökt att sammanställa den röda tråden. Sen som i sedvanlig ordning kastar jag säkert lite skit eller ställer frågor kring problematiken.

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar sin: (*förmåga)
  • kroppsliga förmåga
  • *att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter
  • *vilket allsidigt främjar den kroppsliga förmågan
  • *att eleverna utvecklar intresse för, rörelseaktiviteter, utemiljöer, naturen som källa för välbefinnande
  • *att anpassa fysiska aktiviteter utifrån sina behov
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper:
  • om hur den egna kroppen fungerar i arbete
  • om livsstilens betydelse och om konsekvenserna av fysisk aktivitet och inaktivitet
  • i att hantera säkerhet och nödsituationer vid fysiska aktiviteter
  • hälso- och miljömedvetenhet
I undervisningen ska erfarenheterna av fysiska aktiviteter relateras till fakta och teorier.
Undervisningen ska medvetandegöra och motverka stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt samt belysa konsekvenserna av olika kroppsideal. Den ska också behandla andra frågor om etik och moral i relation till idrottsutövande.

Det som känns abstrakt i absurdum är de genomsyrande begreppen här. De skall utveckla sina förmågor eller kunskaper. Som tur är, är det endast ämnets syfte. Vilket gör att det inte måste finnas med i examinationer. Men ändock så skall eleven utveckla dessa ovanstående förmågor eller kunskaper. Vilket känns relativt skönt, för det är någon som går hand i hand med kursplanen i stort. Även om inte de begreppen finns med i betygskriterierna eller i det Centrala innehållet i kursen. Så ter det sig att falla sig naturligt att ovanstående kommer att uppnås i väldigt stor utsträckning vid kunskapsmätning. Det finns strävans mål/uppnående mål eller vad ni väljer att kalla det. Vidare finns det nämnda med i våra betygskriterier fast i en annan text.

Kontentan är, att det är inte i enlighet med vad regeringens forskning säger kring fysisk aktivitet. Mycket som skall uppnås på vår falang kurs. För vi har fått tagit mycket stryk i samråd med de estetiska ämnena. (Dock ber vi en bön för Geografilärarna, de har fått en fet stock på händerna).

Det som ställer oss på sin spets är många kunskapsmätningar innebär att vi måste ha grymma bedömningsmallar. Hur skall vi annars kunna se allt som de vill att vi skall bedöma? Med tanke på att de skall utveckla förmågan eller kunskapen. Skall vi gå på magkänsla de första åren, känns inte så. I början måste vi vara jävligt säkra och ha ryggen fri. När erfarenheten kommit till oss med den ny skolreformen, så kommer vi kunna gå på magkänsla och erfarenheten. Vårens uppgift blir framtagandet av olika bedömningsmatriser på de olika betygsnivåerna samt kunskapsmätningsuppgifter.

På återskrivande!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam