Den moderna idrotten i skolan. Hur skulle en beskrivning av den moderna idrotten vara? Min övertygelse vad gäller idrott och hälsa i skolan är att en stor andel kollegor inom ämnet tycker det är väldigt skönt med en egen idrottshall. Vilket jag i vissa fall kan känna en viss avundsjuka till. Men känner mig ändock väldigt nöjd med att få flänga runt om i stan till olika idrottshallar. Undervisningen blir aldrig till stiltje, finns fler fördelar, men det finns också en del nackdelar med det. Allt handlar om vågskålen, vad är värt att ta i tur med och göra, kontra belöningen.
Från det ena till det andra; jag har läst en liten forskningsrapport som gjordes av Hans Bolling där han skriver om :Idrott åt alla eller fysisk aktivitet enligt Lukasevangeliet. Tänker inte gå igenom hela hans rapport, men det jag tycker är intressant är de historiska försöken till att få igång vårt samhälle till mer rörelse, vi har projektet MIKA (Motion, Inspiration, Kondition, Avkoppling) som RF drog igång 1953. Kort och gott så föll det inte så väl ut redan i slutet på 1954 dog entusiasmen ut.
Vad vill jag komma?! När mina tankar går till hur det utifrån ett historiskt perspektiv blivit med rörelse i samhället så finns det 1000 saker som är en bidragande faktorn till att vi rör på oss mindre. En kort tillbakablick till 1950 då Sveriges regering efter andra världskriget lägger ner mycket resurser på att försöka få igång en rörelse bland samhällsmedborgarna. Det gick, NOT!
När jag tänker efter så var detta inlägg helt i onödan. Ingen röd tråd, inget direkt sammanhang, inget tankeverksamhet bakom, inget som gör att jag blir mer motiverad att fortsätta med idrotten.
Aha, ja, just det. Jag är som regeringen, ändrar ämnet Idrott och hälsa A till 1.