GY11 – Betygstegen

Vår nya reform har snart passerat två varv. Det har varit knepigt i många av bedömningsfallen som jag har haft, slitit mitt hår för att bedöma rätt. Nu upplever jag, att jag har ganska bra koll på läget nu när andra omgången av betyg skall sättas. Men det finns, runt omkring många som inte förstår hur vi skall sätta betyg enligt den nya skalan. Inte minst hör jag det på min arbetsplats fortfarande. Hur det har blivit så, finns det många olika förklaringar på. I tidigare inlägg i bloggen som ni ser nedan, berör jag det nämnda. Tar upp denna tråd för att visa på hur jag brottats och vad Skolverket säger. Vilket jag har i nedan inlägg tagit med mycket av deras material.

 

https://blogg.idrottslarare.se/?p=582

https://blogg.idrottslarare.se/?p=945

https://blogg.idrottslarare.se/?p=603

https://blogg.idrottslarare.se/?cat=16

 

 

 

 

I ett av inläggen beskriver jag min mistro till att vår nya betygsskala som kommer endast bestå av E, D, C, B & A som var tanken från början med D & B som ett slutgiltigt betyg. Det tog inte lång tid innan flera satte både B & D på enskilda uppgifter. Sen kom de nationella proven som skolverket står bakom, där började språklärarna att sätta B & D på delar av uppgifterna, för det var så mallen var framtagen. Nu har jag fått höra ett bra tag, att lärare har börjat sätta B+ & B- minus på uppgifter samt att skolors intranät av olika slag har lagt in det i bedömningskalan. Vad hände?!?!

Från att gå ifrån G+, VG- etc till ett nytt betygssystem där tanken var att vi endast skulle ha en 5 gradig betygsskala där två av dem är ett slutbetyg, har vi nu följande;

E-, E, E+, D-, D, D+, C-, C, C+, B-, B, B+, A- och A

Jag är nog nitisk, men hur skall vi i vårt yrke kunna ha en så likvärdig bedömning som möjligt, när vi på knappt två år har 14st betygsstegar?! Jag har flera elever som kommer och säger på enskilda kunskapsmätningar, det är väl ändå ett B. Det finns en del bedömningstöd på skolverket.

https://blogg.idrottslarare.se/wp-content/uploads/2012/12/allmänna-råd-bedömning.pdf

Min fråga blir naturligtvis, hur blir det så här? Är det baksidan med vår skolreform eller är det bara så att det inte bedrivits ett tillräckligt kvalitativt arbete innan den nya reformen sattes igång? Har regering med skolverket inte förberett oss tillräckligt? Ja, ni har säkert lika många svar som frågor på det jag nämner ovan. Men jag tycker att det har gått åt fel håll och då har det endast gått 2 år.

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Betyg och bedömning, Betygsättning. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam