Fakta om barn och ungdomar

En text från 2012 som kan användas i undervisningen. Finns stycken som funkar bra på gymnasiet och grundskolan. Se ifall ni hittar något matnyttigt.

Sammanfattning

Vårt samhälle ställer allt mindre krav på fysisk aktivitet i vardagen, exempelvis i samband med transporter till och från arbete eller skola.Vissa platser där barn tidigare utövat fri lek bedöms i dag vara farliga på olika sätt. Det finns också en oro för att barn och ungdomar, precis som vuxna, blir allt mindre fysiskt aktiva, vilket skulle kunna leda till hälsoproblem redan under uppväxten och/eller i vuxen ålder. I detta kapitel görs en sammanfattning av vad vi vet i dag om barns fysiska aktivitetsgrad samt vilka effekter olika typer av fysisk aktivitet kan ha under uppväxtåren och/eller i vuxen ålder.Avslutningsvis görs en sammanfattning och återges de svenska och internationella rekommendationer som för närvarande finns vad gäller fysisk aktivitet hos barn.

Det finns belägg för att det går att påverka den fysiska aktivitetsgraden hos barn. Området är till viss del kontroversiellt och det råder brist på longitudinella studier.

Bakgrund

Fysisk aktivitet definieras som ”all typ av kroppsrörelse utförd av skelettmuskulatur som ökar energiförbrukningen”, det vill säga i princip all den tid som barnet inte sover eller är fullständigt stilla. Den fysiska aktiviteten kan vara spontan, planerad och/eller organiserad. Den spontana fysiska aktiviteten kan utgöras av lek eller förflyttning. Vårt samhälle ställer allt mindre krav på fysisk aktivitet hos människor i samband med exempelvis transporter. Vissa platser där barn tidigare utövat fri lek bedöms vara farliga på olika sätt. Det finns en oro för att barn och ungdomar, precis som vuxna, blir allt mindre fysiskt aktiva, vilket skulle kunna leda till hälsoproblem redan under uppväxten och/eller i vuxen ålder. I sammanhanget kan också nämnas att Sverige är bland de europeiska länder (av totalt 18) som har minst garanterad tid avsatt till skolämnet idrott och hälsa per vecka.(2012)

Download (PDF, 267KB)

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam