Denna översikt handlar om bedömning för lärande, det vill säga ett arbetssätt där
man använder information från bedömningar för att stödja elevernas lärande.
Förhoppningen är att översikten ska fungera som en introduktion till ett formativt
arbetssätt genom att beskriva fem grundläggande strategier för bedömning för
lärande (se t.ex. Wiliam, 2007):
1. Att tydliggöra mål och bedömningskriterier,
2. Att skapa situationer som gör lärandet synligt,
3. Att ge nyanserad och framåtriktad respons,
4. Att aktivera eleverna som resurser för varandra samt
5. Att aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen.
I fem kapitel, ett för varje strategi, presenterar vi det huvudsakliga syftet med
respektive strategi och ger exempel på instrument och metoder som kan stödja ett
formativt arbetssätt. Varje kapitel avslutas med ett par exempel på hur man konkret
kan arbeta med strategierna i klassrummet. Efter dessa fem kapitel har vi
samlat några – både svenska och internationella – erfarenheter kring framgångsfaktorer
och hinder i arbetet med bedömning för lärande. För dig som vill läsa
mer, ger vi även avslutningsvis ett antal tips om möjligheter till fördjupning.
Varför ska man då arbeta med bedömning för lärande? Vilken är anledningen till
att vi anser att du som lärare bör lägga tid och kraft på just detta? Även om det
kan finnas många svar på denna fråga, är den huvudsakliga anledningen enkel.
Bedömning för lärande är något man ägnar sig åt för elevernas skull, eftersom det
visat sig kunna ge mycket gynnsamma effekter för elevernas lärande. Det handlar
i grunden om hur dina elever kan lära sig att lära och bli mer motiverade att
prestera bättre i skolan.