Mer än bara gympa!! II

Som rubriken säger, det är mer än bara gympa!!!

  

Nu är vi där igen, vilket jag gillar, debatten om mer tid för rörelse i skolan skall införas. Det är bra på flera sätt att Kalle från SVT är och gör ett program om hur idrott och hälsan ser ut på en skola i stor Stockholm. Flera aspekter är bra med att han är där och gör detta program, han belyser vår vardag som lärare i ett omdebatterat ämne såsom “gympan’s” vara eller inte vara. Vi vann den kampen 1994 när den dåvarande nya reformen Lpf94. Nu befinner vi oss i nästa kamp, införa flera timmar för rörelse på schemat. I våra forum så talas det om flera aspekter om vem bryr sig om vad det kallas, såsom samhällen utvecklas bör även ämnet karaktär göra det, vilket det har. Men gymnastik hette det med reformen 80, vi är inte där längre.
Nu när tre avsnitt har visat börjar jag känna att det går lite för långt med lösningar vi skall göra utöver det vi knappt hinner.  Att mina kollegor runt i landet börjar få mail från föräldrar som undrar varför gör ni inte som Kalle? Vi är vuxna och är utbildade att se, ta tag i problem som uppstår under dagen och lektionen, en del av vårt jobb är uppfostran, säger inget om det. Men kommentarer såsom, vad kan du som lärare göra för att mitt barn skall komma på dina lektioner!? Vänd på den frågan istället, du som föräldrar, se till att ditt barn går till skolan så ser jag till att barnen lär sig ngt. 
En parentes Kalle, du börjar få en stor del av en kår emot dig, trots att du vill belysa att barn har för dålig kondition, motorik och lite smått överviktiga!! På flertalet sätt gör du oss en björntjänst. 

 Många av er kollegor belyser problemet väldigt bra, lyfter fördelar med programmet men också nackdelar. Vi får inte se de elever som är på lektionerna, som är grymt duktiga och når långt i sin utveckling. 
Vi vet vad motion gör för oss, vetenskapsundersökningar på vetenskapsundersökningar säger att motion, rörelse, träning och friluftsliv bidrar till att vi håller vikten bättre, att inlärningsförmågan ökar, att vi gör sundare val i övrigt, flertalet cancer sorter minskar att erhållas, depression motverkas, stresstoleranser ökar, sömnen förbättras, ja, you name it, läs fyss boken så får du fler exempel! På det har vi en del personer i Sverige som vill att vi skall få till mer puls träning i skolan, Martin Lossman med Teamconcept är ett exempel, men det finns fler som annamat detta koncept, vilket många lokala tidningar beskriver runt om i landet. Vidare har vi lärare som bloggar om idrott och hälsa och deras utmaningar, Daniel Gomejzon som ett exempel, som delar med sig av sina goda tankar, men det finns givetvis fler. Vi behöver er som orkar med denna kamp! Bra jobbet, fortsätt med det!!

Vi vet att praktiska ämnen med god kondition bidrar till att vi blir bättre i andra ämnen, då samspelet mellan hjärnhalvorna blir bättre, större hjärnaktivitet. 
Men då kommer det en skribent från våra största tidningar som börjar bolla, om att vi behöver fler matematik-, svenska-, engelska-, samhällskunskapstimmar i skolan. Jag ser och läser om de internationella testerna och var vi befinner oss där. (Men de är även diskutabla enligt många)
 Men om vi skall börja någonstans, så är det med motionen. Skall det läggas på idrott och hälsa kurserna, nja, det tålls att diskuteras. Men skall vi föra in mer konditionsbaserad träning i kombination med styrka, JA!! För att vetenskapen har bevisat det nu gång på gång. Skolor som gjort detta, har visat sig att det fungerar i det långa loppet, att studiero och resultaten ökat. 
Kalle är ingen idrottslärare, han har aldrig haft 150-200 elever som du behöver se två ggr i veckan a 40-50 minuter alt 90 min och veta var de befinner sig på kunskapstrappan. Vilket jag anser är viktigt att belysa, men som glöms bort. 
Kalle Du har aldrig behövt ge feedback till dessa 150-200 elever för att inspirera, föra lärandet framåt.
Kalle du har aldrig haft en elev som bryter en arm, ett ben för att ordna det och sedan få lektionen ändock rulla.
Kalle du har aldrig haft en elev som fått panikångest och två elever börjar bråka samtidigt, för att sedan ta skit från föräldrar och sitta i ett möte med rektor som delegerat ansvaret till dig vad gäller arbetmiljön och de risker som finns inne i din hall, på idrottsplatsen, i skogen och skriva dokument om hur detta skall kunna undvikas.
Kalle du har aldrig behövt sitta i möte och ordna åtgärdsprogram till en 50 tal av dessa elever.
Kalle du har aldrig behövt prata omdöme/betyg med dessa 150-200 eleverna 2-3ggr/termin.
Kalle du har aldrig behövt lära dig 150-200 namn, kunna mångas intressen, få dessa att få ett förtroende för dig som lärare. 
På det finns de teoretiska kunskapskraven som skall mätas på något valfritt sätt. Att kunna styrdokument utan o innan. 
På det tar kursplanerna upp friluftsliv som är en stor utmaning på flesta skolor runt om i landet, vilket bedrivs till största delen på friluftsdagar som idrottsläraren planerar och många av våra kollegor tycker att de kan rätta eller planera sina kurser.
Du har aldrig behövt titta på alla de styrdokument som återfinns på skolan för att lärandet skall föras framåt.
Kalle du har inte trots allt det ovan behövt vabba flertalet gånger under en termin där lektion ställs in eller kommer en vikarie som inte är så engagerad. Eller att det finns ett liv utanför jobbet. 
Men på det skall vi fixa lånekläder, vara vaktmästare, resurs springa runt och fånga alla elever som inte vill vara i klassrummet? Mina funderingar går också till alla dessa elever som aldrig har kläder, har mentala svårigheter eller känner sig utsatta eller uttittade, inte har råd med idrottsskor. Handlar det om idrott och hälsa ämnet!? Tror att andra faktorer som spelar roll än att det bara idrott och hälsa kursen och skolan.

Vidare, kommer det in en annan instans i denna diskussion, om vilka som skall ta över ämnet idrott och hälsa i skolan. RF får vittring, ser en möjlighet. Lägg av!! Idrott och hälsa skall inte fostra idrotts atleter på grundskola eller gymnasiet om inte skolorna i fråga har den profileringen. Tycker Göran Aspgren uttrycker det bra via sitt svar till RF!
Det finns otroligt många engagerade idrottslärare i vårt avlånga land som böjer och bänder på sina planeringar för att eleverna skall få en stimulerande undervisning men också utmanande i de aspekter den skall utmana koordinationen, motivation, kunskapsinhämtande, förståelse hur kroppen fungerar i arbete och i vila, som packar sin bil kl 06.00 så allt material kommer till plats, ute och sätter orienteringsbanor söndagar. 

Givetvis finns det reliker som arbetar med att kan du hoppa 5m i längdhopp så har du ett A. Där lägger jag ingen energi på att skriva. De gör fel, punkt!
Jag står upp för de inom kåren som varje dag krigar och får våra elever att röra på sig på raster, på lektionstid, introducerar dem i någon idrott de kanske fortsätter med på fritiden, som krigar för att få vår kursplan att bli applicerbar utifrån ibland, såsom oftas skitiga förutsättningar med 30 elever på en halv handbollsplan eller mindre!

  
Så backa lite och var lite ödmjuka när ni kastar skit på det viktigaste ämnet i samhället!!

Det är som det diskuteras på framförallt Facebook, att barn rör på sig för lite och att Kalle vill lyfts den problematik kring det namnda. Vilket skrivit, e bra. Men då bör du som föderer tänka på det innan det klankas ner. 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam