Skapa förståelse

Det har varit allt för många gånger nu den senaste tiden då elever tror att saker de har gjort tidigare räknas. Inför isvaken så har jag säkert haft 20-30 elever som säger att, måste jag bada? Jag badade när jag gick i nian! Bara att ta de diskussionerna med så många olika individer blir tröttsamt. Vidare har vi en skrivning som är kopplat till själva isvaksbadandet, vilket jag nämnt i de tidigare inlägg. (sök isvak)

Skrivningen är upplagd att de har fått instuderingsfrågor sedan tidigare samt att de har fått en teoretisk genomgång på själva plurret och de mentala aspekterna runt omkring. De har fått leta fram svaren på instuderingsfrågorna, fått tillgång litteraturen och internet på själva skrivningstillfället.

Ibland känner jag dessvärre så här!

Ibland känner jag dessvärre så här. Bra eller dåligt, jag är mänsklig.

Min ingångspunkt har varit att om du inte badar isvak så kommer du inte att få skriva frågorna på MVG´nivån. (En A-kurs). Jag har sagt att kriteriet på MVG´nivån handlar om att lösa ett problem i en oförutsedd situation. Har du inte badat med MIG så har du inte gjort det.

Eleverna och många andra med dem tror att det ett teoretisk ämne de håller på med. Klart att du inte kan vara borta så mycket som du är och uppnå det högsta betyget. Du måste göra de praktiska delarna också.

Ändock så kommer det elever på skrivningsdagarna och säger: varför får jag inte svara på MVG frågorna? Vidare hade jag en diskussion med en elev idag som blev ganska hård dessvärre. Denna eleven var inte ens där på dagen, eleven var sjuk. Jag har gått med scouterna hela mitt liv och badat isvak tidigare. Får jag inte ens då svara på dem?

Svaret var givetvis nej det får du inte. Eleven fortsätter, jag svarar, då skulle jag kunna sluta jobba som lärare nu och få betalt för jag har arbetat i 7 år. Då ballar det ur. Vissa dagar är svårare än andra. Ibland rinner bägaren över.

Som rubriken säger, jag lyckades inte med det till denna eleven. Till mitt försvar är den nämnda sjuk ofta. Men ändock, får bli tydligare samt se till att de har förståelse för vilken kurs de läser.

 

Ni hittar det hos KGMAB

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam