Frånvaron – Idrott och hälsa

Vi lärare lever i ett svårt dilemma i Sverige angående många aspekter. Vi möter det dagligen, frånvaron på olika sätt. (Kommer endast ha ett idrott och hälsa fokus, inte ta med några andra ämnen, då jag vet att ni har er problematik.) Min förundran, deras förväntan, föräldrars förvänta, ledningens förväntan på att vi bara skall lösa något.

Min medvetenhet kring att mäta kunskapen vid fler än ett tillfälle är påtaglig, det gör jag systematiskt. Men för att förtydliga, så tar jag ett exempel nedan.

EX: personen Hen skall få tandställning, behöver närvara hos tandläkaren tre tider på tre veckor. Två av dessa tider infaller på idrottslektionen. Båda dessa två tillfällen så har vi friluftsliv. För en interstadsskola som jag befinner mig på så är det inte så himla lätt att utföra dessa. Hen är då borta från dessa två och frågar; Vad kan jag göra istället? Kan jag ta en promenad? Jag brukar vara i skogen ganska mycket, så jag kan ju det där.

När det sedan börjar närma sig jul så skall Hen åka till thailand två veckor innan jul, för att då sparar familjen mycket pengar, det är för dyrt att åka på lovet över jul. Vilket jag kan förstå. Men då missar Hen två vinterfriluftslivslektioner.

Vad jag vill komma åt med ovanstående samt i allmänhet, är att vi har ett TEORETISKT OCH PRAKTISKT ämne, det funkar inte att vara borta för mycket. Vidare så blir det då svårt med ex friluftslivs delen att vara borta 4 av 10 lektioner. Ja, då ligger du inte på en A-nivå. Min kontenta är att vi måste få se dig på lektionstid för att kunna bedöma dina praktiska kunskaper, det går inte läsa en bok hemma och tro att jag kan bedöma dina praktiska kunskaper, det är inte historia eller svenska du läser.

Tycker därmed att det är grymt skönt att skolverket kommit med riktlinjer kring ledigheten.

Även om gymnasieskolan är en frivillig skolforma ska elever i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan delta i den verksamhet somanordnas för att ge den avsedda utbildningen, om inte eleven har giltigt skälatt utebli. Giltiga skäl för frånvaro är exempelvis sjukdom eller beviljadledighet. Om en elev på grund av sjukdom eller annan orsak inte kan delta iskolarbetet ska det snarast anmälas till skolan. Om en elev utan giltigt skäl uteblir från den verksamhet som anordnas föratt ge den avsedda utbildningen, ska rektorn se till att elevensvårdnadshavare samma dag informeras om att eleven har varit frånvarande. Om det finns särskilda skäl behöver elevens vårdnadshavare inte informerassamma dag. Med särskilda skäl avses exempelvis (enligt förarbetena) att frånvaron avser den sista lektionen på eftermiddagen, lektioner som genomförs på annan skola inom det individuella valet eller arbetsplatsförlagd utbildning och skolan inte hinner få uppgift om detta.

3Rektor får bevilja ledighetI grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan får rektornbevilja en elev kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl får längre ledighet beviljas. Ett beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevenssituation. Bland de omständigheter som normalt bör beaktas kan särskiltnämnas frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheterna att på olikasätt kompensera den förlorade undervisningen samt hur angelägenledigheten är för eleven. Det är rektorn som ska besluta om ledighet. Rektorn får uppdra åt någonannan att fatta beslut om ledigheter upp till tio dagar.

Det här materialet grundar sig på bestämmelserna i skollagen (2010:800)och förarbetena Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet,prop. 2009/2010: 165.Deltagande i utbildningen: 7 kap. 17 § första stycket, 15 kap 16 § förstastycket och 18 kap. 11 § första stycket skollagenAnmälningsskyldighet vid frånvaro: 4 kap. 8 § skolförordningen (2011:185),12 kap. 1 § 13 kap. 19 § gymnasieförordningen (2010:2039)Information till vårdnadshavare samma dag: 7 kap. 17 § andra stycket, 15kap 16 § andra stycket och 18 kap. 11 § andra stycket skollagenLedighet: 7 kap. 18 § skollagen samt 12 kap. 2 § och 13 kap. 20 §gymnasieförordningenProp. 2009/10:165 s. 339, 413, 707Läs mer på www.skolverket.se

Vet inte hur det ser ut på era skolor, men faktum är att det är alldeles för många skolor som beviljar ledighet trots att elevens studiesituation ser dålig ut. Förväntan att vi skall koka soppa på spik och få en stjärna i Michelinguiden förväntas. Således förväntas vi också fostra våra elever till samhällsmedborgare. Det blir en paradox att ge en elev 8 chanser i skolan, men gör två misstag på jobbet så får du kicken.

I vårt grannland Finland åker inte föräldrarna på semester när skolan är igång, inte heller beviljas någon ledighet.

DOKUMENTET HITTAR DU HÄR! (står om grundskolan också)

Du hittar det hos KGMAB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam