Har gått igenom skolverkets hemsida ganska noggrant för att försöka hitta allt som har med bedömning för oss idrottslärare att göra. Kommer inte diskutera eller kommentera, utan endast skriva lite kort vad det innefattar. Har valt att göra så här nu när vi närmar oss betygsättning och jag vet att det är många som gnuggar sig i huvudet nu med diverse utmaningar.
Det här materialet riktar sig till lärare som undervisar i idrott och hälsa årskurs 7-9. Syftet med materialet är att stödja lärare i deras bedömningsuppdrag och skapa förutsättningar för en likvärdig och rättvis betygssättning av elevers prestationer.
I filmen får man med utgångspunkt från olika uppgifter se autentiska elevprestationer. I anslutning till elevprestationerna får man också ta del av en grupp lärares diskussioner kring bedömning av elevprestationerna. Alla uppgifter, elevprestationer samt diskussioner kring bedömning i filmen berör kunskapsområdet Rörelse. Bedömningen utgår ifrån den matris som presenteras i den skriftliga delen.
Bedömningsstöd film grundskolan
Nu finns en handledning för tillämpningen av betygsskalan och betygen B och D. Den riktar sig till alla lärare som sätter betyg, men även till rektorer. I handledningen presenteras först bakgrunden till den nya betygsskalan, några allmänna utgångspunkter för betygssättning och vilka bestämmelser som ligger till grund för resonemanget om betygen B och D. I stödmaterialet finns också ett exempel på hur lärare kan arbeta med betygssättningen. I exemplet framkommer det vilka överväganden läraren behöver göra för att komma fram till att något av betygen B och D ska sättas.
Handledning av betygsskalan och betygen B och D
Att bedöma kunskapskvaliteter i grundskolan – ett bedömningsstöd för idrott och hälsa av Erik Backman, Håkan Larsson, Suzanne Lundvall, Marie Nyberg, Karin Redelius, Britta Thedin Jakobsson. En mattnyttig pdf som de haft med idrottslärare å skolverkets vägnar.
Bedömningstöd från skolverket-GIH
Som ni kan se finns det inte så jätte mycket att använda sig av, men det ger en god grund att stå på. Jag har själv i bloggen skrivit en del om bedömning utifrån hur jag tolkat det. Kanske kan ni hitta något användbart där. Det positiva med vårt ämne är att vi får mer utrymme på skolverkets hemsida och att det punkt satsas från skolverket och regeringen med kurser och seminarium kring betyg, bedömning etc.