Kompetensutbildning, hur gör ni?

Hur skall vi göra för att orka fortsätta som Idrottslärare? Det är ett ganska tungt yrke i sig att vara lärare, sliter på psyket. Som idrottslärare är det andra saker som gör att vi sliter på våra kroppar.

Men framförallt är det, som jag tycker, att hålla sig motiverad att vilja utbilda eleverna i de diverse ting som anbelangar oss. Att få dem hoppa 2,40 i höjdhopp J, eller vad det nu kan vara. Alla har vi haft den grå dassiga, tråkiga, sura, illaluktande gympamajen som vi kallade dem eller den allmänna läraren.

Ledordet för mig är inspiration, hur får jag inspiration? Givetvis är eleverna en enorm stor energi- och inspirationskälla, men också en energitjuv. Framförallt är det värsta som kan hända mig, stagnation!! Hur skall vi göra för att inte stagnera? Hitta nya sätt att undervisa på! Nya övningar, nya utbildningar, en föreläsning kring pedagogik, några inspirationsdagar. Det tror jag är väldigt viktigt, att ha VILJAN ATT VILJA UTVECKLAS. Har ni någon grå dassig kollega på bygget? En som vart där i 25 år, be denne byta sin kaffe kopp, se vad du får för svar. 🙂

Hur skall ni kunna bli inspirerade och vidareutbilda er? Våga ta ett kliv utanför din trygghetszon och din idrottshall som du bor i 40 timmar i veckan. Kontakta lite andra skolor eller kollegor som du har från din studietid. Fråga dem ifall de har lust att tillbringa någon dag eller övernattning utifrån att ni skall dela med av era kunskaper i friluftsliv eller något annat kunskapsområde. Skit i alla de nätverksträffarna som någon stiff politiker kom på i din kommun, de är värdelösa.

Lägg upp planering på följande sätt:

  1. Se till att ni är i par, går givetvis att vara själv också.
  2. Utifrån duon så skall de utifrån GY11 och givna pedagogiska aspekter utföra TVÅ-TRE lektioner.
  3. Lektionerna skall vara så långa som idrottslektionerna är på just din skola.
  4. Det skall även vara en progression från första lektion till ANDRA/TREDJE lektionen. 
  5. Betygskriterier och centrala mål skall kunna mätas utifrån en praktisk aspekt (närvaro kopplat med prestation)
  6. Det skall även finnas försök att få in programmålen så att ni arbetar i ett större perspektiv än bara i själva ämnet

Det måste finnas någon som är samordnare i detta projekt. Någon tar in planeringarna och utför ett kompendium så att alla får ta del av dem efteråt.

Vidare har ni diskussioner kring det nämnda om vad som är/var tanken, vilket går att utveckla, vad kan jag använda mig av, vilket går att byta ut etc.

Ett billigt sätt att fortbilda sig på. Ta del av det, eller så gör inte det. Hoppas det väcker någon form av tanke hos dig, kanske tar du en annan väg.

Lycka till!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam