Kategorier (GY11)

Att börja arbeta på en ämnesplan (lokalkursplan) är givetvis något som din skola har börjat på eller är på gång att arbeta med. Vi kommer att brottas med ganska mycket vad gäller den aspekten. Hur får vi våra icke fiskätande elever att förstå den röda tråden i kursen och den tänkta progressionen som ni kommer att ha på er skola? Vad jag menar, är, de olika kunskapsområdena som finns med i ämnesplanen skall vara något som berörs flera ggr och mäts flera ggr också. Det med risken för att bli tjatig gentemot eleven, se att de själva vill hitta kunskap och fördjupa sig i ämnet. Sen skall examensmålen också vara inbakade så att eleverna har möjlighet att uppnå dem också. Det är viktigt att ni tänker på det.

Innehålls kategorier

 

Det är ett komplext arbete för att se till att eleverna förstår det nämnda. Vi skall arbeta utifrån examensmål och försöka få eleverna att förstå det. Det är inte så roligt för dem, men någonstans så kanske det skulle bli lite roligare med undervisningen om eleverna förstod examensmålen kopplat till själva ämnet. Då förhoppningsvis tillkommer en större förståelse för att vi gör det vi gör på lektionerna. Ämnet har sina ämnesbetyg och centrala innehåll, men undervisnignen skall även genomsyra det nämnda.

Inget lätt arbete, men dock nödvändigt. J

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam