Ämnesplan GY11

Det är ett jäkla gissel att få fram en ämnesplan som skall vara tilltalande, levande och framförallt det viktigaste, förståelig. Eleverna skall fatta vad vi håller på med i kursen, så att vi försöker komma ifrån att vi bara har gympa. Har spånat lite fram och tillbaka på en ämnesplan. Den är långt ifrån klar, men klistrar in ett första utkast på hur den skulle kunna se ut.

Givetvis måste vi koppla in examensmålen:

Idrott och hälsa 1 kopplat till Examens mål för samhällsvetenskapsprogrammet!

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

 

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

 

”Gymnasiearbetet ska redovisas antingen i en skriftlig rapport, eller i relevanta fall i en medieproduktion eller på annat lämpligt sätt utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse. Rapporten eller den skriftliga redogörelsen ska innehålla en kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons på andra gymnasiearbeten.”

 

Inom ämnet idrott och hälsa så kommer kunskapsmätning att vara på ett varierande sätt, där redovisning i grupp eller enskilt. Vidare kommer redovisningar komma att vara i muntlig form, debatt eller föreläsningar. Vid arbeten oavsett form skall det vara vetenskaplig fakta bakomliggande för att eleven skall utveckla sin källkritiska medvetenhet samt att arbetet skall vara grundad på fakta. Vidare kommer ämnet idrott och hälsa att arbeta med samhällsgrupper, grupp och individ ur diverse hälsoaspekter.

Nedan är ett exempel på ämneskategori:

Friluftsliv

Syfte med kunskapsområdet

Vi vill att ni elever ska få möjlighet att upptäcka hur kul och spännande det är att vistas utomhus. I en stad som XXXXXXX är det lätt att glömma bort hur nära naturen faktiskt är och vilka upplevelser den kan bjuda på.  I detta kunskapsområde vill vi fokusera på att utomhusaktiviteter går att bedriva oavsett årstid och väder. Vi kommer att diskutera viktiga aspekter såsom varm, torr, mätt och allemansrätten vilket bidrar till att ni erhåller baskunskaperna i friluftsliv och äventyr. Viktigt med Friluftsliv och äventyr är att vi vänjer oss vid att vistas utomhus, upptäcker glädjen i det och att var och en kan få en möjlighet att finna sin variant på friluftsliv. Därför gäller klyschan ”Kläder efter väder”.

Examinationer:

Examination kring torr och mätt

Examination kring isvaksbad

Centralt innehåll kopplat till kunskapsområdet

  1. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.  
  2. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
  3. Metoder och redskap för friluftsliv.
  4. Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.

 

Betyget E

Eleven genomför med goda rörelsekvaliteter aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom diskuterar eleven översiktligt friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och beskriver översiktligt hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Grundläggande att tänka på vid bedömning av betyget E

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget C

Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.

Eleven genomför med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom diskuterar eleven utförligt friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och beskriver utförligt hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Grundläggande att tänka på vid bedömning av betyget C

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget A

Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.

Eleven genomför med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och beskriver utförligt och nyanserat hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Grundläggande att tänka på vid bedömning av betyget A

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Lycka till med arbetet!!

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam