Undantagsbestämmelser – PYS paragrafen II

För lite mer än ett år sedan så skrev jag om undantagsbestämmelse som vi idrottslärare har haft mycket nytta av vid betygsättning eller under andra sammanhang, (Undantagsbestämmelser). Vidare har jag även fått förmånen att få vara med resan vad gäller utbildningen som skolverket anordnat med bidrag från regeringen, den är i sin slutetapp i skrivandets stund. Den utbildningen har jag fått fördelen att få träffa många engagerade idrottslärare som alltid vill mer, vilket har vart stimulerande för mig. I många diskussioner som uppstår och som jag fått ta del av, så har PYS paragrafen tagits upp i olika sammanhang. Det har visat sig, vilket mina kursledare berättat också, att PYS paragrafen används lite hit och dit.  Med det menar jag, att den används för att minimera jobbet för själva idrottsläraren.

Ett exempel; Jag har ett läkarintyg på att jag inte kan springa, det handlar om motoriska felaktigheter i min kropp. Så jag kommer inte kunna springa denna sträcka eller orientera denna banan. Då händer det allt för ofta att läraren säger, ja, du kan inte vara med på denna aktivitet, jag PYS´er dig här. Det är ett fel sätt att använda sig av denna förmån som jag vill kalla det. Att du som lärare kan bestämma när du skall använda denna regel. Vad skriver skolverket om denna regel:

Ja, i skollagen finns bestämmelser som säger att läraren har möjlighet att bortse från enstaka delar av kunskapskraven som eleven ska ha uppnått vid betygssättningen om det finns särskilda skäl för detta. Med särskilda skäl menas att eleven har en funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som hindrar eleven från att uppfylla kunskapskraven. [………]

Om läraren bedömer att eleven har sådan funktionsnedsättning som bestämmelserna talar om så är det vid betygssättningen som man undantar de delar av kunskapskraven som är aktuella. Det är däremot inte meningen att eleven ska gå miste om undervisning på grund av sin funktionsnedsättning.

Som det går att läsa i den understrukna delen, så skall eleven inte gå miste om undervisningen, vilket denne gör, om vi, bara slänger med begreppet och inte har en lösning. Undervisningen skall anpassas gentemot alla. Hur gör du om en blind person är med i din klass? Skall du PYS´a hela kursen? Provocerande, men det måste sättas på sin spets för att väcka funderingar.

Vidare finns det en del annat att läsa också, klipper inte det som står på skolverket helt och hållet;

  1. Kan läraren bortse från något i kunskapskraven om det finns särskilda skäl för det?
  2. Vad menas med funktionsnedsättning och vem bestämmer vad som är en funktionsnedsättning?
  3. Vad innebär “ett direkt hinder för att kunna nå ett visst kunskapskrav”?
  4. Ska det framgå av ett betyg att hänsyn tagits till undantagsbestämmelsen?

 

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam