I en 9 slides pdf från skolinspektionen tar dom upp lite kort saker kring idrott och hälsa på grundskolan. Det är svårt att kanske tyda helheten, men läser ni hela rapporten som återfinns här. Det som känns kul är framgångsfaktorerna. 🙂
Syfte
•Undersöka hur kommunala och fristående skolor följer innehållet i läroplanen och kursplanen för idrott och hälsa.
•Undersöka hur undervisningen lever upp till styrdokumentens krav på likvärdighet.
•Bidra till utveckling.
Urval och metod
•36 skolor runt om i landet
•Verksamhetsbesök, intervjuer och observationer
•Verksamhetsbeskrivning från rektor
•Dokumentation från skolorna
Slutsatser
….lös koppling till kursplanen för idrott och hälsa
….ämnets utveckling stöds inte
….ensidigt inriktad på kunskapsområdet rörelse
….elevernas erfarenheter och tänkande….
Några resultat
•…undervisningstiden
•…undervisningsinnehållet
•…särskilt stöd
•…lärarnas bedömningar av elevernas kunskapsutveckling
•…lärarnas utbildning
•…rektors utvärdering av undervisningen
•…anpassning till elevernas behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande
•…elevernas kännedom om vad det förväntas lära sig
•…elevernas utrymme för att reflektera och lärarnas möjlighet att rama in undervisningen
•…elevernas deltagande i undervisningen
•…samverkan mellan lärare
•…kompetensutvecklingen
•…elevernas arbets- och läromiljö
Framgångsfaktorer
•Skolor som följer upp undervisningen och stödjer ämnets utveckling lyckas erbjuda eleverna en bra undervisning
•Lärarens utbildning och tillgång till kompetensutveckling spelar roll för undervisningens kvalitet
•Lärare som utgår från att idrott och hälsa också är ett kunskapsämne, utgår i större utsträckning från läro- och kursplan och kan på ett bättre sätt individanpassa undervisningen