Kommer i detta ganska långa inlägg ta upp olika aspekter som jag ser GIH (gymnastik idrottshögskolan) på. En del kritik kommer att riktas mot den skola som jag själv studerade på i fyra år. Funderingarna har tillkommit mig nu efter fem år som undervisande lärare på gymnasiet. Aspekterna som tagit mina tankar till detta är följande; GY11, börjar känna stiltje i mitt yrke, letar efter nya sätt att utbilda mig på, hitta ny inspiration till idrottsläraryrket.
Då jag vänder mina blickar mot GIH som är i framkant vad gäller forskning kring aspekter kring O2 upptagning, biomekanik, hälsopedagogik, muskler, hur mycket O2 går åt att sova, vilket PAL värde sex har etc. De flesta vänder sig till GIH när det kommer till träning fysiologi, för dem vet bäst. Har sett många nyhetsprogram där GIH nämns som en institution som har visat på det ena och det andra. Men var ligger dom i det som är huvudsyftet? Utbilda idrottspedagoger! Vilket görs, men tycker inte att utbildningen har örat mot marken och följer samhällets krav som ställs på idrottslärare.
Påstår inte alls att de är dåliga på det. Men hävdar att deras undervisningsmetodik och didaktik är mot det förlegade hållet, vi lever i en föränderlig värld, våra ungdomar förändras, samhället förändras. Vi lever inte längre under Lings era. När jag tittar på deras kurser och utbildningsprogram så hittar jag följande litteratur som de vill att studenterna skall köpa.
Rytmik, rörelse och dans Edin, M. Kom hit alla barn! Eget förlag, 1996.
Elmqvist, S., m fl. Gympapasset. Stockholm: Svenska Gymnastikförbundet, 1995
Silwer, L., Öhman, I. Bom Fadderalla. Sång och dans lekar. Stockholm. Reuter & Reuter, 1987.
Auberger, G. Livräddning barn, vuxna. Stockholm: Svenska Livräddningssällskapet, 1993. (12 s).
Simlärare, grundkurs. Stockholm: Svenska Livräddningssällskapet, 1989. (50 s).
Tolgfors, B. Leka, dyka, simma. Malmö: UPAB, 1983.
Moment 3 – Idrottslära; Idrott, lek och grundformer II, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur:
Allemansrätten: Vad säger lagen? (Stockholm: Naturvårdsverket, 2005)
Fotboll. Idrotteket nr 5. (Stockholm: Idrottshögskolan, 1998)
Basket. Idrotteket nr 3. (Stockholm: Idrottshögskolan, 1997)
Friluftslivets pedagogik. (Stockholm: Liber, 2002)
Om vi tittar på vilka årtal som dessa böckerna är ifrån så vill jag hävda att sedan 80-90-talet så har det hänt ganska mycket i skolans värld. Men ändå skall studenterna gå och köpa ett eget kompendium som finns i studentshopen, den är obligatorisk. Säger inte att de är helt värdelösa, men sporter ändras också, vad gäller regler. Men de som arbetar på GIH skall gärna skriva en bok och tjäna lite extra pengar. Så vi väljer att sälja detta kompendium i 20 år. Här bör det funderas om.
Vilket för mina tankar till GY11, där jag läst i regeringsrapporter att de har vänt sig till GIH för att ta del av deras expertis. Vet inte hur stor påverkan de har haft på den nya ämnesplanen för Idrott och hälsa 1, men är tacksam för att de gjort kursen mer praktiskt. Men mindre tacksam för att den friluftsliv som har tillkommit. Vem som varit den drivande kraften bakom det, har jag ingen aning om. GIH är ett materiellt mecka, du kan göra vad du vill där. Att planera lektioner där, vilket himmelrike, du har allt du kan tänka dig. Vad har du ute i den “riktiga världen”? Andra aspekter som är förlegat är; vi har poängsystem för att visa på vilken kunskap du har. Så 52 poäng är godkänt och 80 är Väl Godkänt. Hur kan det vara så att Sveriges främsta idrottsinstution använder sig av poäng system på tentor? Givetvis har saker och ting säkerligen förändrats, men det är inte i någon större bemärkelse, har kompisar som tog sin examen för ett år sedan. Kan inte tänka mig att ett helt nytt ansikte har framtagits.
Andra aspekter som jag tänker på är på vilket sätt som vi arbeta med de lokala kursplanerna. Vi hade is didaktik i 5 veckor, några timmar i veckan. Där vi gick igenom hur hockey spelades, alla dess regler. Är tacksam för att jag har koll på det. Men hur många gånger spelar vi hockey på idrott och hälsa lektionerna? Ok, kan medge att det är viktigt att kunna ur ett idrottslärarsyfte. Men hur viktig är den poäng tenta som är kopplat till det nämnda. Vad innebär offside 3p? Godkänt 25p.
Att studera och lära sig mycket mer än vad som är behövligt köper jag till 100%, men att inte på något sätt utbilda sig så att vi kan koppla det vi har till lektionerna ute i verkligheten. Arbeta med hur vi skall mäta kunskap på ett modernt sätt, hoppa poäng systemet. Vilken problematik finns det i samhället, du har en idrottshall på 80m2 och en klass på 35. Hur gör du? Vad gör du? Varför gör du så? Den traditionella, VAD; HUR; VARFÖR!
Hoppas att jag väcker lite tankar reflektioner kring det nämnda!
Vi ses!