Exempelfrågor på kunskapsmätning – Quick fix

Det är alltid knepigt att ställa “rätt” frågor till eleverna vad avser olika kunskapsmätningar. Framför allt när det kommer till träningslära, dieter och kost. Men spånat på att kunna använda dessa nedan frågor vid en eventuell skriftlig kunskapsmätning.

Koppla så mycket du kan till relevanta teorier som vi har gått igenom på idrott och hälsa lektionerna. Lycka till!

Uppgift 1

I dagens samhälle är kostteorier, dieter, kosttillskott och TV-program om mat ett vanligt samtalsämne. Där du har en bra kännedom inom kunskapsområdet kost och träningslära, vilka effekter som tillkommer av olika former av träning, hur hälsan och välbefinnande påverkas av fysisk aktivitet. Detta informationsflöde bombas vi med hela tiden och syftet i kursen är att ge dig verktygen att försöka sortera ut vad som är hälsosamt och vad som inte är det.

 

  1. Börja med att beskriva vad kolhydrater, proteiner och fetter har för funktion i kroppen. Vilket av de tre näringsämnena klarar sig kroppen bäst utan? Beskriv också varför!

 

  1. Analysera sedan vilka för- och nackdelar du kan identifiera kostteori där inga kolhydrater ingår (exempelvis Atkinsons). Var kritisk i dina svar och ifrågasättande.

 

  1. Som bekant finns det olika ätstörningar som råder i vårt samhälle. Du har fått anställning på Folkhälsoinstitutet och ska jobba i en projektgrupp där ni ska arbeta förebyggande mot de ökade ätstörningarna. Välj 1 av de 3 nedanstående sjukdomarna och beskriv dem kortfattat.

Anorexi, Bulimi och Ortorexi

 Gör sedan en analys som fokuserar frågan ovan:

–      Vad kan det finnas för orsaker till ätstörningar?

–      Vilka skador uppstår rent fysiskt för de som drabbats av en ätstörning?

–      Hur bör samhället agera för att förebygga ätstörningar?

 

Uppgift 2

Läsa igenom bilaga 1 som har rubriken ”Min tränings- och kostdagbok”. Din uppgift är nu att ge konkreta råd till Amanda om hur hon ska göra för att förbättra sina hälsa. Använd dig av dina kunskaper för att hjälpa Amanda till ett mer hälsosamt liv.

 

 Uppgift 3

a) I diagrammet ovan ser du två olika personers blodsockerkurvor, a och b. Personerna är fysiskt aktiva och diagrammet visar deras blodsockernivå efter frukost. Vad har de ätit? Kombinera två frukostar som kan skapa kurvorna som visas i diagrammet.  Motivera ditt svar!

b) På vilket sätt kan hälsan i stort påverkas för personer som oftast har en a- respektive b-kurva?

Uppgift 4 (Obligatorisk)

Julia är en kvinna som gillar att träna mycket. Hon har börjat träna ganska mycket jämfört med innan. Detta har inneburit att hon nu bestämt sig för att på allvar ta tag i sitt liv och planera sin vardag. Julia har insett att hon verkligen inte kan leva utan att träna! Men nu är frågan; hur ska hon äta under de dagar hon tränar för att orka prestera och må bra? Behöver hon äta annorlunda än övriga dagar? Använd dig av diagrammet nedan som visar en vecka ur Julias liv och glöm inte att motivera ditt svar. (Finns det kanske andra viktiga saker Julia måste ta hänsyn till för att uppnå bästa möjliga resultat av sin träning?)

 

Mån. Tis. Ons. Tor. Fre. Lör. Sön.
Löpning – Långa intervaller:

Medel-, till högintensiv träning

6min.arbete/3min. aktiv vila. 6 upprepningar

 

Löpning  – Distans/

Återhämtning:Låg-, till medelintensiv träning

90 min.

 

Vila Morgon promenad 30min

 

E.m-kväll

 

Styrketräning – Uthållighet

Bodypump: 60 min +

Core: 30min

Vila Spinning intense Medel-, till högintensiv träning

60min.

Promenad

60-120 min.

Puls

75-90% av maxpuls

Puls

60-75% av maxpuls

 

 

    Puls

75-90% av maxpuls

Puls

Ca 50% av maxpils

Core: Core betyder kärna och är styrketräning av bålpartiet (mage & rygg)

Bodypump: Uthållighetsstyrketräning med skivstång som kännetecknas av långa intervall/muskelgrupp

Spinning: Intensiv intervall/uthållighetsträning i grupp

Uppgift 5

Du ska springa midnattsloppet (1 mil) om 6 månader. Redogör för hur du bör träna, äta och övriga faktorer för att lyckas med ditt uppsatta mål!

Det är viktigt att du skriver ett svar som stämmer med dina förutsättningar och mål. I ditt svar ska du använda begrepp som används inom tränings och näringslära. Var tydlig med att motivera varför du gör det du gör! Redogör också i svaret för vad som är ditt mål med loppet! (Ex. ”bara ta mig runt på en bra tid, slå min gamla tid på milen” etc.)  

 Uppgift 6

Intervallträning, distansträning, högintensiv träning, lågintensiv träning, koncentrisk träning, excentrisk träning, motorisk enhet, aerob träning, anaerob träning och muskelfibrer är några begrepp som ni känner till.

Välj 5 av de 10 begreppen och förklara dem utförligt! 

 

Ni finner det hos KGMAB
Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam