Det har gått ett tag med vår nya reform nu, vi är inne på vårt 5:e varv. Vissa saker känns mycket tydligare för mig som lärare, men för eleverna kan det te sig att vara en stor utmaning att förstå alla orden. Givetvis sitter jag på min kammare och grubblar på hur, vad och varför jag väljer att arbeta med ett område, hur jag kopplar detta till mål, CI och kunskapskrav. I områden som jag känner mig mindre säker i, som jag känner att jag kanske inte har 100% har jag många gånger grubblat på om jag skall sätta ett D eller B på uppgifter alternativt genomförande.
Jag grubblar på att vi dessa bokstäver sätts på enskilda uppgifter fortfarande, eller är det jag som har fastnat i vinkelvolten? Men, i mina diskussioner med andra lärare och förstelärare så kommer vi fram till att det inte skall sättas. Vet att jag inte har medhåll från hela vår kår, vilket inte är konstigt eftersom det skickas lite olika signaler från skolverket.
År 2012 ställde jag den frågan till skolverket och svaret vart:
Hur man förmedlar till eleverna hur de ligger till under kursen är ju en knepig fråga. Vad läraren gör är kanske att uttala en prognos – fortsätter du på detta sätt kan du få ett visst betyg. Läraren bör väl också göra en formativ bedömning, se vad eleven behöver utveckla/förändra/läraren förändra i sin undervisning etc. för att eleven ska nå längre i sin kunskapsutveckling.
Med hälsning
Peter Bohman
Även personal från skolverket var nya i denna reform och lika konfunderade som vi var. Vidare ser jag i olika forum där det fortfarande finns en sådan vidd förståelse för hur informationen kring betyg och bedömning skall tolkas, vilket bidrar till en underminering av vårt ämne. Regelverket säger följande:
Regelverket för betygsskalan som nu gäller anger att kunskapskraven för betygen A, C och E ska precisera vilka kunskaper som krävs för respektive betyg. Kun- skapskravet för betyget D innebär att kraven för E och till övervägande delen för
C är uppfyllda. Kravet för betyget B innebär att även kraven för C och till över- vägande delen för A är uppfyllda.3
Jag vill trycka på att det är inte lätt och jag har skrivit många gånger om denna utmaning vi har. Men märker allt för ofta att det är för många av mina kollegor som väljer att se på informationen vi har erhållit från skolverket så vitt och skilt att det bidrar till konstiga överlämningar vid byte av skola och konstig samsyn inom kollegiet. Skolverket har sedan 2013 lagt upp en pdf på sin hemsida, den heter, Betygsskalan och betygsstegen B och D. Har läst igenom den och funderat lite kring vad som tas upp. Vill ni själva läsa den pdf fil, så kan ni ladda ner den Bedömningstöd.
Några talande bilder som jag lade upp för några år sedan vad gäller bedömning och hur du bör tänka.
Ett än mer tragiskt med de nya betygstegen är att skolor har börjat med att förmedla, E-, E+, D-, D+,, D-, D+, C-, C+, B-, B+ och A- på våra uppgifter vi ger till eleverna. Inflationen är här, vilket jag skrev i detta inlägg, https://blogg.idrottslarare.se/?p=582.