Lekar och kul – quick fix

Vem är vem?
Övningens syfte: Ett annorlunda sätt att lära sig varandras namn
Grundförutsättningar för övningen: En grupp där man inte riktigt vet vem som heter vad. Samt en stor tavla/papper som går att skriva på.
Utförande: Man skriver upp allas namn i gruppen på tavlan/pappret. Sedan får någon i gruppen agera ledare och ställer sig upp och frågar vilka i gruppen som ser ut att heta vilket namn. När Calle har sagt att Felix ser ut som en Pelle så frågar ledaren om Calle heter Pelle.
Om det var rätt namn får Felix stå upp resten av tiden, men eftersom att de va fel här så får Felix sätta sig ner igen.

Visa TV-program
Övningens syfte: Lära känna varandra och att ha roligt.
Grundförutsättningar för övningen: Stor yta och många deltagare, ca 20 till 30 stycken.
Utförande: Gruppen delas in i två lag, exempel Antons lag och Lisas lag. Antons lag börjar med att titta på. Lisas lag väljer ett känt tv-program, exempel Kalle Anka på julafton. Lisas lag ska nu bestämma roller och sedan spela upp Kalle Anka på julafton för Antons lag, som nu ska gissa vilket program det är som det andra laget spelar upp för dem.
OBS alla i laget ska ha en roll, om så ett träd i hörnet.
Zipp – zapp
Övningens syfte: Att ha roligt tillsammans som grupp.
Grundförutsättningar för övningen: Ett utrymme där hela gruppen, på minst 15 personer, får plats att stå i ring. Samt eventuellt oömma kläder.
Utförande: Hela gruppen ställer sig i en ring. Ledaren står i mitten och pekar på Simon samtidigt som ledaren säger Zipp! Simon, som ledaren pekar på, ska ducka så fort han kan. De två som står på varsida om simon ska slå ihop händerna över huvudet på honom och samtidigt säga Zapp! Den som slår ihop händerna och säger Zapp långsammast (av de två som står bredvid Simon) får byta plats med ledaren. Om Simon inte duckar i tid får han byta plats med ledaren istället.

Älskling, älskling, älskar du mig så le

Övningens syfte: Den här övningen går ut på att ha roligt tillsammans. Man ska även lära känna varandra och bjuda på sig själv.
Grundförutsättningar för övningen: Till den här övningen behöver man vara minst 10 personer, och stolar till alla deltagarna utom en.
Utförande: Alla sitter i en ring förutom Sandra som står i mitten. Sandra ska gå fram till någon i ringen, sätta sig i dennes knä och sedan säga ”Älskling, älskling, älskar du mig så le”. Om personen börjar skratta så byter Sandra plats med personen hon flörtade med. Denne person får då göra samma sak som Sandra nyss gjorde. Om personen istället håller sig för skratt och svarar ”Älskling, älskling, jag älskar dig men kan inte le” så får Sandra ställa sig upp och försöka med någon annan. Desto mer du vågar bjuda på dig själv (flörta mer exempel), ju lättare får du den andra personen att skratta.

Öglan
Övningens syfte: Syftet med Öglan är att låta medlemmarna få närkontakt med varandra, samtidigt som de har roligt och lär känna varandra. Övningen är perfekt i början av en grupprocess för att lätta på stämningen.
Grundförutsättningar för övningen: Övningen kräver en grupp på minst 5 personer, en rockring och ett glatt humör.
Utförande: Alla står i en cirkel och håller varandra i händerna. En person har armen genom rockringen. Rockringen ska sedan, utan att man bryter cirkeln, vandra hela varvet runt. När någon har rockringen hos sig ska denne, samtidigt som han/hon försöker ta sig igenom rockringen, berätta om sig själv utan att ta någon paus.
Slutsats: Gruppen får en liten skjuts in i grupprocessen och gruppen kommer närmare varandra. Närkontakten blir som en liten isbrytare som tillsammans med det krångligheten att ta sig igenom rockringen lättar upp stämningen.

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Okategoriserade, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam