Praktiskt Ergonomi på gymnasiet.

Ämnet som vi arbetar med på gymnasiet har en hel del teoretiska betygskriterier som jag är ganska trött på. Förstår vikten av att vi behöver kunna den teoretiska delen för att ha en förståelse för den praktiska delen givetvis. Men kan tycka att det finns väldigt mycket teori som skall bearbetas i kursen. Där ser vi ett stort hopp från grundskolans betygskriterier kontra gymnasiets. 

Betygskriterier som är teoretiska grundskolan: 

Eleven planerar och genomför rörelse- och friluftsaktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur olika aktiviteter och andra faktorer påverkar den egna och andras fysiska förmåga och hälsa.

Betygskriterier som är teoretiska gymnasiet: 

……..I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning,……………

……...Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.

_________________________________________________________________

Det går att se en tydlig och markant del av den teoretiska aspekten i betygskriterierna. Jag har valt inom ergonomin att arbeta mer praktiskt. Men det står också hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas efter människan. Så det är en teoretisk del man måste ta. Men delar med mig hur jag kommer att examinera mina elever i delen som är praktiskt. 

 

Nu när vi har haft styrketräning en längre period så kommer vi att träna lite mer på flera olika övningar med olika redskap som sen kommer att examineras på Olympia. Det står i kursplanen att man skall kunna variera sig utifrån olika förutsättningar. Vilka övningar man kan göra ligger på Google Klassrum

 

Provet kommer vara på följande sätt:  Ni kommer få ta en lapp ur en låda, med texten nedåt, så ni vet inte vilken typ av övningar eller vilket redskap ni skall använda.

 

Muskler                                                                                          Redskap/Metoder/sätt att träna dem

Axlar

Bröst

Ländrygg

Framsida lår

Baksida lår

Rumpa

Skulderblad/Lats

Triceps/biceps (kommer tillsammans)

Biceps

Mage

Skivstång

Hantel/hantlar

Kettle Belt

Cable Cross 

Kroppen som belastning

 

EXEMPEL

 

Du skall visa hur du kan träna följande muskelgrupper med en Skivstång (rätt teknik är ett måste)

 

Ben

Bröst

Axlar

Mage

Triceps

Ländrygg

Övre rygg

 

Du skall också visa hur man gör en Hantel snatch och snatch med skivstång snatch till en  militärpress




Kommer 1 exempel nedan (det kan vara kroppen som belastning, skivstång, hantlar, kettle belt eller cable cross. Om ni vill göra en övning med kroppen som belastning och ni behöver en bänk, så får ni använda det) Ni kommer att få ta en lapp ur ex en skål: Då kan det exempelvis stå:  

  1. Visa mig med rätt teknik, hur man kan träna med KROPPEN som belastning, 1. Rumpan. 2. Framsida lår. 3. Bröst. 4. Triceps. 5. Axlar 6. Biceps. Du skall även visa hur en Hip Thrust övning med skivstång och Skivstångsrodd. 

OBS!! Man får inte göra samma övning 2ggr. Så om, jag ber om en övning för rumpa och framsida lår, så får du inte göra Squats på båda övningarna)

 

Med instruktionen ovan så tänker visa mig följande övningar: 

 

Framsida lår och Rumpa









Bröst och Axlar olika svårighetsgrader




Vet inte varför bilderna inte kom med! 🙁







Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam