Ämnet som vi arbetar med på gymnasiet har en hel del teoretiska betygskriterier som jag är ganska trött på. Förstår vikten av att vi behöver kunna den teoretiska delen för att ha en förståelse för den praktiska delen givetvis. Men kan tycka att det finns väldigt mycket teori som skall bearbetas i kursen. Där ser vi ett stort hopp från grundskolans betygskriterier kontra gymnasiets.
Betygskriterier som är teoretiska grundskolan:
Eleven planerar och genomför rörelse- och friluftsaktiviteter på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa. Eleven värderar på ett enkelt sätt hur olika aktiviteter och andra faktorer påverkar den egna och andras fysiska förmåga och hälsa.
Betygskriterier som är teoretiska gymnasiet:
……..I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning,……………
……...Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.
Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.
_________________________________________________________________
Det går att se en tydlig och markant del av den teoretiska aspekten i betygskriterierna. Jag har valt inom ergonomin att arbeta mer praktiskt. Men det står också hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas efter människan. Så det är en teoretisk del man måste ta. Men delar med mig hur jag kommer att examinera mina elever i delen som är praktiskt.
Nu när vi har haft styrketräning en längre period så kommer vi att träna lite mer på flera olika övningar med olika redskap som sen kommer att examineras på Olympia. Det står i kursplanen att man skall kunna variera sig utifrån olika förutsättningar. Vilka övningar man kan göra ligger på Google Klassrum
Provet kommer vara på följande sätt: Ni kommer få ta en lapp ur en låda, med texten nedåt, så ni vet inte vilken typ av övningar eller vilket redskap ni skall använda.
Muskler Redskap/Metoder/sätt att träna dem
Axlar Bröst Ländrygg Framsida lår Baksida lår Rumpa Skulderblad/Lats Triceps/biceps (kommer tillsammans) Biceps Mage |
Skivstång Hantel/hantlar Kettle Belt Cable Cross Kroppen som belastning |
EXEMPEL
Du skall visa hur du kan träna följande muskelgrupper med en Skivstång (rätt teknik är ett måste) |
Ben |
Bröst |
Axlar |
Mage |
Triceps |
Ländrygg |
Övre rygg |
Du skall också visa hur man gör en Hantel snatch och snatch med skivstång snatch till en militärpress |
Kommer 1 exempel nedan (det kan vara kroppen som belastning, skivstång, hantlar, kettle belt eller cable cross. Om ni vill göra en övning med kroppen som belastning och ni behöver en bänk, så får ni använda det) Ni kommer att få ta en lapp ur ex en skål: Då kan det exempelvis stå:
- Visa mig med rätt teknik, hur man kan träna med KROPPEN som belastning, 1. Rumpan. 2. Framsida lår. 3. Bröst. 4. Triceps. 5. Axlar 6. Biceps. Du skall även visa hur en Hip Thrust övning med skivstång och Skivstångsrodd.
OBS!! Man får inte göra samma övning 2ggr. Så om, jag ber om en övning för rumpa och framsida lår, så får du inte göra Squats på båda övningarna)
Med instruktionen ovan så tänker visa mig följande övningar:
Framsida lår och Rumpa
Bröst och Axlar olika svårighetsgrader
Vet inte varför bilderna inte kom med! 🙁