Idrott & hälsa Grundskola vs Gymnasiet FRILUFTSLIV

Sedan i hösten 2022 så har vi nya bedömningskriterier som vi skall följa i våra olika ämnen. Jag har gått Karlstads kurserna kring det nämnda. Lyssnat på skolverkets videos och läst deras skrift. För idrott och hälsa på gymnasiet, så har det inte skett några direkta ändringar i kursplanen, men mer hur bedömningen skall vara, när det kommer till den summativa bedömningen i slutet av kursen. Det känns bra anser jag. Att bara sänka en elev från säg, betyget A till ett D för att eleven ex inte kunde dansa var inte enligt mig riktigt fair! 

Dock så anser jag också, att det borde ändrats i gymnasiets betygskriterier som det gjorts i andra ämnen. Glad att det reducerades med betygskriterier för grundskolan. Dock är ett stort hopp från grundskolan till gymnasiets kursplan. Framförallt så kan jag se, med mina “glasögon” att ekonomin borde tripplas för grundskolan. (vilket jag skrev om för många år sedan) Kommer skriva om några stora glapp från grundskolan till gymnasiet. Men även, hur staten trycker på hur friluftsliv skall bedrivas i skolan. Känns otroligt vad grundskolan skall göra inom området friluftsliv med knappa medel och tid!! 

Ämnets syfte:

Grundskolan: 

  • Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar all­sidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i na­turen. 
  • Eleverna ska genom undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att vis­tas utomhus och i naturen under olika årstider samt utveckla förståelse för vär­det av ett aktivt friluftsliv.
  • …… förutsättningar att reflektera över sitt deltagande i aktiviteterna och ta ställning i frågor som handlar om idrott, hälsa och friluftsliv.
  • förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och ute­vis­tel­se efter olika förhållanden och miljöer,
  • förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv.……

Gymnasiet: 

  • Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar intresse för och förmåga att använda olika rörelseaktiviteter, utemiljöer och naturen som en källa till välbefinnande.

________________________________________________________________

Givetvis så brottas kollegorna på våra grundskolor runt om i vårt avlånga land kring hur de skall kunna försöka få fram ämnets syfte i den utsträckningen som det beskrivs. Det handlar givetvis om resurser i form av tid, personal, ekonomi och geografiskt läge. Klart att det går att göra mycket teoretiskt. Men hur skall vi lära ut om vår unika allemansrätt genom teori? Hur skall vi förstå och uppskatta naturens välbefinnande genom att prata om det i en sal? Hur förstår, vi röra inte förstöra när vi skall bygga ett vindskydd, bygga en eldstad, sätta igång en eld, förstå vad som är fridlyst och vad vi får göra och inte göra? 

Idrott och hälsa är ett praktiskt ämne som vi vet! Skall vi bara prata om vad maxpuls är, men eleverna skall inte utmanas i konditionen och få känna hur det känns att vara nära maxpuls eller känna hur blodsmak i munnen känns. Ni förstår min poäng! Friluftsliv måste upplevas många ggr för att det på något sätt skall kunna uppskattas. Visst kan vi diskutera friluftsliv genom att ta en promenad i parken och vilka hälsovinster det ger. Vi kan gå ut i skogen på 90min lektionen och koka blåbärssoppa på stormköket. (stressigt, hetsigt, snabbt) Vi kan bygga ett vindskydd på 90min med presenning från biltema.  (stressigt, hetsigt, snabbt)

Hur många ggr gör vi inte ett marklyft en squat för att få till det rätt, så att vi kan uppskatta och känna att vi blir bättre/starkare i just den övningen? Hur många ggr kastar vi inte en boll, studsar en boll, buggar till musiken för att bli bättre motoriskt? Men friluftslivet, som tar en stor del av ämnets syfte i grundskolan. Hur skall vi få eleverna att uppskatta ett aktivt friluftsliv om det inte finns utrymme för det?

Solnedgång

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Friluftsliv. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam