Exempel lektion GY11!

EXEMPEL LEKTION
Friluftsliv Lektion 1

ÄVENTYRSBANA

 Syfte

Denna lektion så kommer vi att börja med lättare orientering kunskaper. Vi använder oss av tydliga ledstänger för att ta oss från punkt A till B. Vidare så kommer vi även att arbeta med teambuildning. Eftersom klassen är en ny konstellation av grupp så passar denna orienteringsövning som är av en lättare grad i kombination av samarbetslösningar.

Material

Se bifogad bilaga i mailet. Ganska mycket material är nödvändigt. Samt en karta på området. Vidare behövs att ni har rekognoserat området för att se ifall det fungerar. Ni kan även behöva vara två stycken på denna lektion, så gärna ihop med en kollega.

Centralt innehåll

C2 Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga

C5 Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation

C6 Metoder och redskap för friluftsliv.

Betygs nivå

Betyget E

Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

Vi ser som ovanstående betygsnivå grundande på att du som elev deltagar på XX antal lektioner av enklare karaktär vad avser friluftsliv. För de högre betygsnivåerna så blir det mer komplexa övningar. Vilket du som elev meddelas om.”

Examensmålen från samhällsvetenskapliga programmet. (inte omformulerat) 

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar. Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling samt problemlösning.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam