Kunskapsmätning och inte betygsmätning

När det kommer till denna nya skolreform GY11 har vi möjligheten att titta på själva kunskapen i större utsträckning. Med det menar jag att vi inte använder oss av betygsskalan direkt, utan pratar mer om själva kunskapen. Det blir utan tvivel en tung puck att arbeta med. Eleverna vet inget annat än IG, G,. VG och MVG. De ser inte dina kommentarer samt det du vill att de skall utveckla, utan ser endast G, VG, MVG. Av naturliga själ kommer det kännas skumt för oss också till en början. Skolverket förespråkar det, då blir det tydligare för eleverna, när det kommer till den formativa bedömningen. När det nämnda arbetssättet väl har satt sig. Vad jag menar kan du se nedan här, visar på hur det ofta ser ut idag.

IDAG

Hjärt- och lungräddning
Aktivitet E D A
HLR Eleven kan med handledning utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer. Eleven kan på egen hand efter samråd med handledare utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer. Eleven kan på egen hand efter samråd med handledare utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer i komplexa situationer.

 Så här kommer jag försöka att arbeta, fullt medveten om komplikationer som det innebär, men fy den som ger sig.

Hjärt- och lungräddning
Aktivitet  ————Pilen är från E till A———————————>
HLR Eleven kan med handledning utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer. Eleven kan på egen hand efter samråd med handledare utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer. Eleven kan på egen hand efter samråd med handledare utföra åtgärder vid akuta idrottsskador och nödsituationer i komplexa situationer.

 På så sätt är skalan som ni kan se ovan en progression där endast kunskapen ligger i fokus och inte själva bokstavsbetyget. På så sätt i kombination med den formativa bedömningen tror jag på en ny Era till att mäta samt lära ut kunskap. Hoppas att det kan stimulera er till att göra likadant.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

2 svar på Kunskapsmätning och inte betygsmätning

  1. Rickard Åström skriver:

    Hej Micke,
    Hur konkret kan du vara med eleven om var denne befinner sig, oavsett elevs ambition, betygsmässigt med progressionen du exemplifierat kring momentet HLR?

    Är det fel att vara betygsorienterad? Borde inte en pedagog använda denna motivation för att öka kunskapsinhämtningen och nivån (Kanske mätt i betyg?) hos elev/elevgrupp som är förberedande för vidare studier på universitetet. Kan lärarens/mentors roll främja sina elevers perspektiv på kunskap och hur den kan användas för ett långt och “rikt” liv, anser jag personligen att det inte borde vara något “ont” med betygsorientering.

    Har själv inte läst någon forskning på bakgrunder till “Betygsorienterade elever” men vill väl identifiera några faktorer som: intag till högskola, grupptillhörighet och en pedagogs förmåga att tolka och överföra mål i ämnet till faktisk verksamhet, som påverkar hur “klimatet” är på en skola sett till betyg.

    Kan du utveckla “komplikationer” du nämner i ditt inlägg?

    • Micke skriver:

      Hej Rickard!

      Tack för ditt inlägg. Jag tror att om jag på ett bra sätt berättar vad varje betygsnivå innebär så är min förhoppning om att eleven inte endast stirrar på bokstaven. Att kunskapen blir direkt kopplad till betygsnivån för eleven. Min erfarenhet är, trots att jag tryckt på kunskapen bakom betyget, att eleven endast ser bokstäverna och inte min feedback för att höja sitt betyg. Vidare även skrivit väldigt noggrann feedback för att försöka arbeta formativt och försöka visa eleven vad denne behöver för att höja sig i skalan. Då är min tolkning, att de endast ser G,VG eller MVG:et och inte det som jag önskar, kunskapen. Säger inte att det är fel att vara betygsorienterad, men vad händer med kunskapen? Är tanken att de skall köra korvstoppning och sedan glömma bort? (då menar jag inte att allt glöms bort, men mkt). Kunskapen är i min mening direkt relaterad till betygsnivåerna.

      Har ingen forskningsbakgrund med det jag skriver om, har hört på seminarium som jag varit på samt kollegor som återberättat att skolverket vill att vårt kollegie arbetar med betygsinnehållet (det som krävs för ex A) och inte endast fokusera på bokstäverna. Att uppnå MVG skall du springa, hoppa alternativ utföra hand stående. Det är inte det enligt min mening, överföra mål till faktisk verksamhet. Du skriver inte det heller, men hör det lite för mycket från elever. Inte heller någon form av orienteringsbana som skall genomföras på X minuter.Håller med med om dina sista påtryckningar med; intag till högskola, grupptillhörighet och en pedagogsförmåga att överföra mål i ämnet till faktiskt verksamhet. Men givetvis som med allt finns det motpoler.

      När jag menar komplikationer; så menar jag utifrån mitt perspektiv att det är så inrutat hos framförallt elever, men även lärare att det endast pratas om betyget. Jag tror att det blir svårt att få eleven att fokusera på kunskapen. Frågor som alltid uppkommer, vad behöver jag göra för att uppnå x betyg. Det du behöver visa på i din kunskap alternativt fysisk ökning är, xxxxx det gör att du uppnår XX betyg.

      Jag tackar för ditt konstruktiva inlägg. Får mig att fundera ännu mer. Hör gärna av dig om du har andra saker du vill prata om. Hoppas jag var lite tydligare nu.
      Mvh
      Micke

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam