Orientering har inte många elever en större tanke om. Vi har nu denna veckan haft stadsorientering med våra ettor på skolan. Det har varit en del blandade kommentarer, men bland de första kommentarerna som jag hört har varit:
”Vad är det här för gympa?”
”Stadsorientering, vad då för?”
”Stadsorientering har inget med orienteringar att göra. Orientering är ngt som du bara gör i skog!”
Mitt svar är att det är bra att kunna ta sig från punkt A till B i en stad. Att ha kunskap om på vilka sätt du kan använda dig av de olika hjälpmedlen som finns busskurer, tunnelbanan, du har din android telefon det finns turistcenter etc. Hur läser du en stadskarta? Du behöver ha den kunskapen också, finns inte så många branter utmärkt på en Barcelona karta eller hur? Eller detta är en sumpmark mitt i London. Givetvis kommer vi att ha den typen av kartkunskap också. Där kommer vi att behöva lägga ner mer tid för att ni skall kunna göra det med en god säkerhet. Men grunderna med hur vi passar en karta och hur vi skall ta oss till vårt mål.
Fick frågan, kommer vi åka till typ någon stad för att ha stadsorientering där? –Klart vi skall sa jag, jag har köpt 250 flygbiljetter till Köpenhamn och där har vi stadsorienteringsexaminationen. Vi skrattade friskt.
För att gå vidare på vilka sätt vi kan ha kartkunskap med våra elever på ett pedagogiskt sätt är att utföra är Ormen långe med eleverna. Med det kan du köra en enkel genomgång om vad de olika Kartteckenstafett! Grunden för att kunna orientera är att man förstår alla de karttecken som en orienteringskarta består av. Med hjälp av detta material kan du på ett roligt sätt lära in och repetera de vanligaste karttecknen. Materialet kan användas såväl enskilt, i par eller givetvis som en stafett i en grupp. Anvisning med flera förslag på lekar medföljer förpackningen.
Ni kan handla det här
Pingback: Orientering |