Orientering

Vi har nu i ett par veckor hållt på med orientering samt allemansrätten. Tycker att upplägget vi har, varit ganska lyckat än så länge, om vi tittar på vilka centrala innehåll som vi har berört så är det följande:

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande

  1. Förmåga att genomföra och anpassa utevistelser utifrån olika förhållanden och miljöer.
  2. Kunskaper om betydelsen av fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa.

Centralt innehåll:

  1. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
  1. Metoder och redskap för friluftsliv.

 

Upplägget har varit på följande sätt. Vi har en lektion pratat om allemansrätten och vad den innebär. Vidare har vi haft två typer av stadsorientering, den första var att eleverna fick ett papper med olika platser som de skulle besöka. Alltså, att de fick ex åka till idrottsplatsen xxxx och ta ett foto. De fick använda sig av vilka metoder de ville för att hitta och ta sig till rätt plats. Progressionen där var att vi tillsammans tog oss till en yta som var ganska stor med lite skog. Där de blev indelade i grupper om två och två. De skulle då gå iväg och gömma en ”skatt” komma tillbaka och byta karta med någon annan grupp och hitta varandras ”skatter”.

 

Tanken med det var att använda sig av ledstänger i omnejd och förstå hur de skall använda sig av kartan.  Efter den lektionen gick vi in och hade kartkunskap i klassrummet, vi pratade om karta och hur olika kartor ser ut. Vidare ett litet test med karttecken på ett A4:a som de fick själva fylla i. Sen efter det ormen långe i klassrummet, avslutades med en liten stafett utanför på skolgården.

Sen ut i skogen på riktigt för att utföra Stjärnorientering. Funkade bra, eleverna var riktigt duktiga.

Progressionen ser ut så här!

  1. Stadsorientering
  2. Allemansrätten
  3. Skatt orientering
  4. Kartkunskap med ormen långe
  5. Stjärnorientering i skog
  6. Orienteringsbana i skog

Eleverna har utifrån det jag har sett dessa gånger förstått hur de skall göra när de passar en karta. Hur de skall ta sig till en kontroll samt på vilket sätt det går att använda sig av stora ledstänger. Sen får vi se när de skall springa den riktiga orienteringsbanan. Kanske det blir kaos. Vem vet, men det finns mycket tid kvar.

(Parantes: Det jag måste säga i är väldigt skönt med GY11 är att det finns mer belägg för att lyfta fram närvaron på ett helt annat sätt. Kommer ett inlägg om det lite längre fram. )

Vi ses!!

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam