HLR + Ergonomi

Mina funderingar kring hur ergonomin skulle kunna implementeras i undervisningen har gått lite fram och tillbaka. Har dock inte gjort någon lektion av det. Men nedan kommer lite tankar hur det går att implementera det i olika sammanhang. Framförallt tänker jag mig att vid examination/kunskapsmätning i Hjärt- och lungräddning så är det av flera olika aspekter väldigt viktigt att veta hur du skall gå tillväga när det kommer till framförallt kompressioner.

Forskning från olika håll säger att en person som utför HLR orkar endast att utföra det på ett kvalitets mässigt sätt i 2 min, sedan efter det så börjar kvalitén att försämras i själva kompressionsdelen. Nu när jag tittat på när elever utför HLR på de mini ann som vi har, ja då har dom helt fel hållning, orkar knappt utföra det i 30 sek.

HLR+Ergonomi

 

 

 

De skall hålla en 100 takt vid kompressioner för att sedan göra två inblås. Inblåsen är inte det mest adekvata, det kan man hoppa över. Då tänker jag att vid exempel A betyg så skall eleven kunna utföra HLR i två minuter på ett korrekt kvalitetsergonomiskt sätt. Gör du på rätt sätt med armarna och arbetar på rätt sätt med överkroppen så skall du orka med att göra det i två minuter.

Eller vad säg ni? Har lite tankar på hur det går att arbeta ergonomiskt vid funktionell styrketräning.

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer och att bedöma hur miljöer ergonomiskt kan anpassas till människan.

Centralt innehåll

Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.

Betyget E

Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.

Betyget D

Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och utförligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.

Betyget A

Eleven kan med säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och utförligt och nyanserat diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam