Utveckling GY11

Efter att ha pluggat vidare i GY11 djungeln så har försökt mig förstå mig på det nya med centralt innehåll och kunskapskraven inom varje betygsbokstav.

Den nya kursplanens ambition är att alla elever ska ges möjlighet att delta i olika rörelseaktiviteter utifrån sina individuella förutsättningar. Genom att konsekvent lyfta fram en bredd av aktiviteter såsom lek, gymnastik, idrott, dans och rörelse till musik förstärks denna inriktning. Det har alltid varit ett mål för de flesta idrottslärare, att ge alla möjligheten att kunna delta utifrån sin egen förrutsättning. Oftast genom att lägga till eller ta bort regler.

 

I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Innehållet är indelat i kunskapsområden som i sin tur består av ett antal punkter. Kunskaps områ­de behöver inte motsvara arbetsområden i undervisningen, utan de är enbart ett sätt att strukturera innehållet i ämnet. Hur de olika innehållspunkterna hanteras i relation till varandra är något som lärare tillsammans med elever måste avgöra. Det centrala innehållet säger heller ingenting om hur mycket undervisningstid som ska ägnas åt de olika punkterna.

Det är viktigt att understryka att det centrala innehållet inte behöver utgöra allt innehåll i undervisningen. Det finns alltid möjlighet för dig som lärare att komplettera med ytterligare innehåll utifrån elevernas behov och intresse. Det kanske inte är något som vi sitter och vill göra utifrån en röd tråd. Men är övertygad om att vi gör, så. 🙂

Om vi nu får frågan så kan vi lägga till det, vi har möjlighet att komplettera, det är precis därför vi har gjort det nämnda xxxxxx.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam