GY11-Progression-kursplaner

När vi tittar på grundskolans centrala innehåll när det kommer till idrott och hälsa, så har
de sina kunskapskrav som skall uppfyllas. Vidare tittar vi på gymnasiets kriterier, centrala innehåll och vad eleven skall inneha för kunskaper vid det aktuella betygetsättandet. Vi har där en progression, de skall ha visat på kunskap alternativt fysisk prestation på ett visst sätt. Där ifrån skall vi bygga vidare på gymnasiet där vi tar vidare på de förkunskaper som DE skallbesitta. (Men oftast inte gör.)

Låt mig gestalta ett exempel:

Grundskolan (GY11-betyget A)

”Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur  aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Dessutom kan eleven med god säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.”

Gymnasiet (GY11-betyget A)

Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och med säkerhet välja områden och metoder för regelbunden träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med nyanserade omdömen värdera resultatet i relation till träningsmetodernas teorier. Dessutom kan eleven anpassa sin träning till variationer i förutsättningarna. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.”

 

 

I min mening så
är det en bra progression på det flesta sätt. Det som jag känner mig lite
konfunderad över är att i grundskolan så skall de kunna de tre första raderna
för att uppnå A i slutbetyg. På gymnasiedelen så har jag tagit en spalt från
kriterierna. Utifrån min tolkning tycker jag, att en enda spalt från GY11
gymnasiet omfattar ungefär 70% av hela A-betyget på grundskolan. Jag är ingen
mästare på grundskolans betygskriterier, utan har tittat till lite till och från
för at försöka lägga upp en progression som kan anses vara lämplig.

 

Har förståelsen
att det kommer behövas några vändor innan vi är där. Men vill slå ett slag för
när ni planerar era kurser på grundskolan och gymnasiet, att ni tittar på
varandras kriterier för att försöka få en bild vad eleven bör besitta när de
tar klivet upp i gymnasiet.

 

En tanke, en
kall vinterdag i januari.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam