Can you dance – GY11

Det blir av naturliga anledningar som diverse inlägg samt texter kommer i kombination med den vardagen jag stöter på min skola eller med andra kollegor. Givetvis så försöker jag ibland ta upp saker som kommer upp i mina tankar som har med vårt ämne att göra. Har en tanke med att bli mer analytisk, men ja, jag vet inte. Som rubriken säger; Can you dance? Eller som min kollega skrev så fyndigt

DANCE! – cause lady gaga said so!

På en skola där majoriteten av ungdomarna är av det manliga könet, så måste jag säga att takten inte är den bästa, men viljan finns där ngt så kopiöst, inte hos alla men många. Vi har valt att gå in i denna dans period under några veckor här. Vi har valt att gå ifrån vår tradition att dansa vals, bugg och foxtrot för att gå in på de mer individuella danserna som erbjuds i vår västvärld. (Rätt eller fel, kan diskuteras, men med klasser på 98-100% killar går jag inte in i den striden, varför vi skall bevara vår kultur till vals. Det är jobbiga strider ändå att få dem dansa). Vi har då haft gästdansare i latin fusion och en typ av afrikansk dans, kom inte ihåg från vilket land, sen på det en lättare variant av line dance.

Vi (mina två eminenta kollegor+jag) har valt att göra så här med de centrala innehållen samt visat på vår tolkning på detta kunskapsområde.

C2. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.C3. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.C4. Rörelse till musik samt dans.
E C A
Kunskapskrav Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Tolkningar Har aktivt deltagit på lektioner som innehåller dans, både lärarledda och elevstyrda. Visar grundläggande förmåga så som att följa rörelseinstruktioner och huvudsakligen hålla takt. Deltar aktivt på lektioner som innehåller dans, utför dansredovisning och genomför dessa med god rörelsekvalitet (dvs tydliga rörelser, utan störande missar i koreografin, mestadels i takt till musiken och i någon mån synkat med resten av gruppen) Utför dansredovisning innehållande mer komplexa rörelser/rörelsemönster* och genomför dessa med god rörelsekvalitet (dvs tydliga rörelser, utan störande missar i koreografin, i takt till musiken och i stor utsträckning synkat med resten av gruppen)
Till detta har vi även då visat på varför i en power point vi danser i kulturella aspekter, historiska, gemenskap, fysiologiska, hälsoaspekter etc. Vi tyckte även att genom enkla rörelser vi visade denna som exempel; ” target=”_blank”>DANCE, eller target=”_blank”>inspiration med barn som spontan dansar eller?!
Vad innebär då komplex karaktär, videon visar det tydligt enligt mig, men för att även förtydliga i text;Vad innebär komplex karaktär? exempelvis:

—Förflyttningar och rörelser i flera led som framåt/bakåt, uppåt/nedåt, vänster/höger.
—Flerledade rörelser som innefattar flera olika kroppsdelar samtidigt. Tempoväxlingar som exempelvis dubbelt tempo (två steg per taktslag) eller halvt tempo (ett steg/rörelse på vartannat taktslag)
—Struktur och rörelseanpassning till musikens karaktär, text eller förändringar i musiken.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Can you dance – GY11

  1. Erica skriver:

    Låter grymt kul. Tror dock att det skulle gå hem hos de flesta. Tror jag snor den idén. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam