Tänker i några omgångar börja att spåna på vad GY11, enbart utifrån vad som står i den nya kursplanen. Givetvis kommer en del av min personliga tolkning att ingå, men skall försöka att vara så subjektiv som möjligt när jag tittar på de olika ledorden som finns med. Med ledorden menar jag vilka begrepp som har en stor betydelse för vad undervisningen skall innehålla. Kommer denna gång lägga vikten på friluftsliv som finns med i stor utsträckning. Således blir följden och diskussionen hur detta skall bedrivas hos den enskilda skolan med lärarna.
- Förmåga att genomföra och anpassa utevistelser utifrån olika förhållanden och miljöer.
- Kunskaper om betydelsen av fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa.
- Kunskaper om kulturella och sociala aspekter på fysiska aktiviteter och naturupplevelser.
- Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
- Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
- Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
- Idrott, friluftsliv och olika former av motion och rekreation har stor betydelse såväl för enskilda människors hälsa som för folkhälsan.
- Ämnet idrott och hälsa förvaltar ett kulturellt arv av fysiska aktiviteter och naturupplevelser
Vill också påpeka att jag endast har tagit ut meningar eller delar av meningar från GY11. Har inte tagit med de andra genomsyrande begreppen som finns med i tidigare inlägg. Friluftsliv är ett kulturellt fenomen i Sverige, vilket är bra. De frågeställningar som uppkommer vid första tanken, utan att ha spånat på utförandet kommer lite längre ned.
Det är en bra förändring att det kommer mer friluftsliv i skolan, finns inte så många invändningar till det. Dock har inte friluftsliv ett bredare intresse hos vår ungdomar i dagens samhälle. Vilket tyder på att det är lite av en utmaning. Tanken är, ett antagande, att det skall få starkare fäste bland tonåringarna. Framförallt i storstäderna. Utmaningen blir, hur skall friluftsliv bedrivas hos våra skolor så att de lektionerna blir kvalitativa? Givetvis är förutsättningarna olika, i storstädernas innerstadsskolor så blir det en nöt att knäcka jämfört med skolor som har skog och mark runt hörnet. Givetvis måste det inte vara värsta projektet att kunna bedriva friluftsliv, men att göra den intressant för dem, så att de vill fortsätta att vistas ute. Det finns väl säkert inte en enda idrottslärare som inte skriver i sitt CV att de har ett stort hjärta för friluftsliv. Men det är inte det som jag vill trycka på.
Utan hur skall vi med 1-1,5 timmes lektion kunna uppfylla alla de olika kriterierna på ett bra och inspirerande sätt? Vilket material kommer det inte att krävas? Fortbildningar? Andra resurser? Vad kommer idrottslärare runt om i landet göra för att hinna med allt och kvalitativt?
Tar gärna emot lite tankar och idéer på hur just du/ni tänkt!
Pingback: Friluftsliv (GY11Del II) |