Utvärderingsformulär (ang. bedömningens kvalitet) Jönsson A

Anders Jönsson har gjort frågeformulär som handlar om bedömningens kvalitet. Jag har skrivit om denna i ett google formulär. Det är ett test som kan få upp ögonen för dig som arbetar med bedömningens kvalitet. Skulle vara kul om vi hade så många lärare som möjligt här, som vill göra testet. Sen lägger jag upp en sammanställning på det.

Detta formulär är ingen helhet i sig, utan enskilda aspekter. Så tanken när vi utför detta, så får du därför absolut INTE summera dina kryss i formuläret, utan avsikten är att varje aspekt ska stå för sig själv. Jämföra dessa frågor med diskussionen kring betyg, bedömning och BFL (bedömning för lärande). Ett grundläggande problem med betyg är just sammanvägningen, eftersom värdefull information om styrkor och utvecklingsbehov försvinner när man sammanväger. Att få reda på att man som elev har C på en uppgift hjälper inte elevens utveckling över huvud taget, utan eleven behöver få reda på vilka aspekter hon/han har lyckats med och vilka aspekter hon/han behöver utveckla vidare (samt hur detta ska gå till).

På motsvarande sätt i formuläret: Har du satt kryss för att du i låg utsträckning tydliggjort krav och förväntningar för eleverna, då är detta ett av dina utvecklingsområden. Antagligen finns det flera parallella utvecklingsområden och/eller styrkor. Att summera resultaten från olika aspekter och säga att man t.ex. befinner sig på nivå 3 eller är novis på BFL-skalan är därför meningslöst - det ger inget stöd för det fortsatta arbetet. Fundera istället över HUR du kan arbeta vidare för att tydliggjort krav och förväntningar för eleverna.

    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    i låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    I låg grad
    I hög grad
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Det här är en obligatorisk fråga
    Skicka aldrig lösenord med Google Formulär
/static/forms/client/js/3519514133-formviewer_prd__sv.js

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Betyg och bedömning, Formativ bedöming idrott och hälsa, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam