Hur kan vi som idrottslärare arbeta med The big five? När vi har traditionell idrottsundervisning, friluftsundervisning, Hjärt- och lungräddning, genus, träningsmetoder etc?
Analysförmåga
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
Kommunikativ förmåga
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.
Förmåga att hantera information
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.
Det går att hitta olika ingångvinklar på alla fem förmågorna vill jag påstå. Mitt sätt kommer att vara, ta det som är det lättaste först för att sedan börja med att göra det mer avancerade. Få in det i större kontexter.
Vill du veta mer?
Gå med i Facebookgruppen The big five