Tekniker att använda sig av i BFL

Dessa nedanstående tips har inte jag skrivit om. Några har jag nämt vid tidigare inlägg. De flesta kommer från de böcker som ligger i rampljuset för tillfället av skol-Sverige. Vi befinner oss under ett stort förstoringsglas, tappas en nål så klingar den hårt i debatt Sverige. Nu framförallt när det vankas val. Skolorna drar igång nu på tisdag. Då börjar vi i 120% tempo. Kan vara bra att titta lite på hur du skall kunna hålla ditt nyårslöfte som lärare. 🙂

Öppna frågor

Förse gruppen med en gemensam öppen, problembaserad fråga som de får reflektera kring, gärna två och två. Använd en gemensam samarbetsyta, till exempel verktyget Corkboard.me som är en digital anslagstavla med postitlappar. Låt eleverna summera och synliggöra sina svar på den gemensamma digitala anslagstavlan. Reflektera tillsammans!

Forumsdiskussioner digitalt

Ett sätt att skapa effektiva klassrumsdiskussioner som synliggör lärandet är att använda digitala diskussionsforum. På så sätt synliggörs allas delaktighet och även elever som inte gillar att prata får en möjlighet att delta. I gratisverktygetTodaysMeet kan du enkelt skapa ett tillfälligt chattrum där du och dina elever kan föra diskussioner.

Arbeta med webbpublicering som arbetsmetod

Ett av eleverna mycket uppskattat sätt att synliggöra lärandet är att arbeta med webbpublicering. Blogga, bygg en hemsida eller en wiki och låt elevernas kreativitet blomstra. På webbstjärnan.se finns all information du behöver för att komma igång med webbpublicering.

Skapa effektiva, dynamiska klassrumsdiskussioner med hjälp av sociala medier

I dag  finns det en mängd sociala medier som kan användas för att stimulera diskussioner och dela med sig av slutsatser och reflektioner. Twitter och Facebook är två av de vanligaste. Båda passar mycket bra till att summera och synliggöra elevernas tänkande, både för dig som lärare och för dem själva. På Kolla källans wikikan du läsa mer om hur du kan använda sociala medier i din undervisning.

No hands up!

Ett effektivt sätt att synliggöra lärandet är att ta bort handuppräcknings-systemet vid de tillfällen när det är läraren som ställer frågor, och arbeta istället med frågetekniker och gruppövningar som involverar alla elever i diskussionen, inte bara de elever som väljer att delta i handuppräckningen. Det handlar om att sända signalen att elevens bidrag till diskussionen är en viktig del av den kollektiva lärprocess som sker i gruppen. Detta förutsätter att läraren kan följa upp och stimulera elevens svar vidare med hjälp av frågor.

Flygande bedömning

Flygande bedömning (On The Fly Assessment) är olika sätt att snabbt stämma av och fånga hur eleverna har uppfattat korta genomgångar och viktiga moment i undervisningen. Syftet med flygande bedömningar är inte att få reda på exakt vad varje individ kan utan att få en överblick över hur gruppen uppfattat genomgången. En flygande bedömning är också ett väldigt bra tillfälle för att diskutera olika lösningsalternativ och tankestrategier. Läraren ställer en summerande, problembaserad fråga –  oftast med flera svarsalternativ – eleverna håller upp sina svar på lappar, miniwhiteboards eller med olika färgade kort.

Ett mycket effektivt och enkelt sätt att göra Flygande bedömningar på är med hjälp av någon form av mentometerknappar.  Det går också snabbt att göra en flygande bedömning i Google formulär.

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam