GY11 Betygsnivåer

Det är intressant att tala om för eleverna det nya betygssystemet. De blir lite smått chockade, när jag berättar vad som krävs för de olika nivåerna. Att det är viktigt med närvaro och den fysiska prestationen på ett helt annat sätt än vad de är vana vid. Ett annat fenomen är den intressanta betygsskalan/metaforerna.  Se bilden bredvid. Följaktligen så berättar jag också att det är kunskapen i själva betygskriterier som vi arbetar med framöver och inte bokstaven.

A-F betyg

–     A är högst

–     F är underkänt

  • För att få ett betyg ska alla kriterier vara uppnådda.
  • D och B ska alla kriterier på betygen under och 50% av betyget över vara uppnådda. Det vill säga för att kunna uppnå B i slutbetyg så skall alla C kriterier vara uppnådda och 50 % (om nu 50% är till överväggande del? Kanske är det 51%?) av A kriterierna. DET FINNS INGA KRITERIER FÖR C & B.

Det blir lite kon fundersamt för eleven. De tror att de kan uppnå B på en uppgift. Nej det kan du inte, det är endast som slutbetyg som du kan uppnå B. Under själva processen mot ditt betyg så kommer jag endast att dela ut F-E-C-A. Inga plus eller minus. Då har vi helt plöstligt hur mycket kriterier som helst. Släpp det nu.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Ett svar på GY11 Betygsnivåer

  1. Pingback: Betygsnivåer GY11 – Idrottslärare.se |

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam