Musik, rytm och dans som inspiration – IdH 2

Min kollega har gjort ett kunskapsområde i idrott och hälsa 2 som berör kunskapsområdet Musik, rytm och dans som inspiration och några andra mål, centrala innehåll och kunskapskrav. Lite kort om vilka mål och kunskapskrav som berörs. Bra upplägg!

Ämnesmål:

M3 – Kunskaper om betydelsen av fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa.

M5 – Kunskaper om kulturella och sociala aspekter på fysiska aktiviteter och naturupplevelser.

Centrala innehåll:

C2 – Fysiologiska och psykologiska effekter av träning och fysisk aktivitet.

C3 – Musik, rytm och dans som inspiration för att utveckla kroppslig förmåga.

C6 – Idrott, dans och motionsaktiviteter som samhällsfenomen och som sociala och kulturella verktyg.

 

Download (PDF, Unknown)

 

Download (PDF, Unknown)

 

 

Teoretisk uppgift – Rörelseglädje

I tilldelad grupp ska ni nu arbeta fram en presentation på temat rörelseglädje.

Beskrivning av genomförande

Ni ska presentera det ni har kommit fram till inför resten av gruppen med hjälp av en Googlepresentation. Samtliga gruppmedlemmar ska vara delaktiga i produktionen av innehållet och ha en del i redovisningen. Ni bestämmer själva hur ni delar upp det, men försök att vara så rättvisa som möjligt när det kommer till arbetsbelastning.

Presentationen skall delas med mig till följande adress: xxxxxxxxxx och ägaren skall ge mig och övriga gruppmedlemmar redigeringsbehörighet. Jag kommer inte att ändra något i era presentationer, men genom denna behörighet kan jag se vilka som har lagt till innehåll vilket är en del av mitt underlag för bedömning.

Tidsåtgång redovisning: 10 minuter per grupp (exklusive frågor och återkoppling).

Presentationen skall besvara följande frågor:

1. Hur påverkar musik oss fysiskt och psykiskt?

2. Hur har dansen förändrats genom tiden? Varför är det så? Hur ser det ut i dagens samhälle? Tänk både lokalt och globalt!

3. Vad har musiken för roll som socialt verktyg? Tänk både inom träning och inte! Ge gärna egna exempel!

Redovisa samtliga källor längst bak i presentationen.

Bedömning

Kamratbedömning: Varje grupp kommer att vara huvudansvarig medbedömare för en av de andra grupperna som redovisar. Ni kommer då att ha ett extra ansvar för att ställa eventuella följdfrågor samt ge återkoppling till gruppen som redovisar. Ni kommer att få en matris av mig som stöd för detta.

Självskattning: Var och en av er kommer att få bedöma er egen insats i gruppens arbete. Vilka kunskapskrav har uppnåtts och i vilken utsträckning. Bedömningen skall även motiveras. Ni kommer att få en matris av mig som stöd för detta.

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Betyg och bedömning, Det dagliga arbetet, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam